מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה ברוך ביוך יאסו

תלמידות מתעדות את סיפורו של ברוך
ברוך עם תמונות והזכרונות
פעילותו לוותה בתעוזה, אומץ לב תוך כדי סיכון אישי.

ברוך ביוך יאסו נכלא בסודן, עבר עינויים קשים בכלא. בתעודת ההוקרה שקיבל מעיריית קריית גת והמשרד לקליטת עלייה נכתב בין היתר, הוקרה" על פעילות רבת שנים להעלאת יהודי אתיופיה לישראל" פעילותו לוותה בתעוזה, אומץ לב תוך כדי סיכון אישי.

ברוך יאסו מספר את סיפורו:

"שמי יאסו ברוך נולדתי במחוז תיגראי באתיופיה. בגיל 13 עזבתי את ביתי והפכתי לעצמאי. התגייסתי לשורות המורדים נגד הקומוניסטים. נלחמנו בכל מיני קרבות ומלחמות. ברגע ששמעתי על אפשרות העלייה לארץ ישראל, ברחתי ויצאתי לדרך. הלכתי ברגל כדי להגיע לסודן. הלכתי עם נשק, ללא אוכל ורק מים. הלכתי שבעה ימים וששה לילות , לבד בשטח. כשהגעתי לגבול הכניסה לסודן, זרקתי את הנשק. בסודן, באותה תקופה מי שנתפס, היו לוקחים אותו בכוח לתוואבה – זה היה מחנה פליטים. הלכתי ברגל, לא ידעתי, כשכבר הרכב, אמרו לי: "תעלה לרכב" עליתי ואני רואה אנשים שאני מכיר. המשכנו לנסוע ומידי פעם עצרו, פתאום אבא שלי עולה, נפגשנו בתוך המשאית. במחנה ראיתי יותר מאלפיים איש שנתפסו והובאו למחנה הפליטים.

תמונה 1

במחנה נגשו אלי שני אנשים, אחד ישראלי ואחד אתיופי וביקשו ממני לעזור. תחילה עזרתי כחובש, חילקתי תרופות וכדורים. אחרי כחודש של פעילות, ראו שאני דובר גם ערבית, ביקשו ממנילעזור ולסייע בהעברת אנשים. הסעה של יהודים שרצו לעלות לישראל. נסיעה של כ – 600 ק"מ כל לילה. הדרך עברה במחסומים רבים. בכל מחסום הייתי צריך לעצור ולתת מסמכים, תעודות מעבר שלא היו לנו. יצאתי בכל פעם עם המון כסף. בכל מחסום עצירה, כשביקשו רשיונות מעבר הייתי שולף דף לבן ריק ובתוכו מקופלים שטרות כסף מזומן – שוחד. כך עברנו ממחסום למחסום. היה סיכון רב ולפעמים היו יורים עלינו. מספר היהודים שהעברתי כל פעם היה תלוי, במספר המקומות שהיו פנויים בטיסות לישראל, שאנשי הסוכנות הצליחו לארגן… בסוף נתפסתי והועברתי לכלא….".

התלמידות אביטל אצבה ולידור פיקדו מתעדות את סיפורו של ברוך ביום הצילומים בביתו

תמונה 2

ברוך יאסו מספר על  תקופת שהותו בכלא

"ישבתי בכלא במשך ארבעים וחמש לילות, קיבלתי מכות רצח, כבול רגליים, ידיים. הכניסו אותי למקלט כזה, אחד נותן אגרוף, אחד בעיטה, לא רואים כלום… חושך…

לאחר שנעצרתי בבית הסוהר שמעתי שגם את כל המשפחה שלי, החזירו חזרה לגבטל אתיופיה. זה לא היה קל… אחרי 45 ימים ביגיעו ניצגי הצלב האדום לבקר אותי…"

לצפייה ושמיעת סיפורו המלא של אסיר ציון ברוך יאסו – הריאיון המלא

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה ברוך (ביוך) יאסו בהפקת חניכי פרויקט 'אברה' של עמותת עצו"מ, קרית גת 2011: תכנית חברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התוכנית מאפשרת לאסירי ציון לספר את סיפורם ומעניקה לנוער את הזכות ליטול חלק בתיעוד סיפורם ובהפקת סרטים אודות פעילותם.

בימוי ועריכה: דוד גברו.

הזוית האישית

תלמידות אביטל אצבה, לידור פיקדו:

"אני חושבת להמשיך ולספר סיפורים אלו, כי אנשים לא יודעים ולא מכירים את החוויות הקשות שאתם עברתם בדרך לפה. גם בני הנוער מהעדה האתיופית לא מודעים למה שההורים שלהם עברו, בשביל להגיע למדינה זו."

ברוך יאסו: באנו למדינה זאת, כי אנחנו חלק ממנה!

מילון

תיגראי
תיגראי (באמהרית: ትግራይ) היא אחת מהמדינות המרכיבות את הפדרציה האתיופית. תיגראי היא המדינה הצפונית ביותר באתיופיה וגובלת במזרחה בעפר, בצפונה באריתריאה, במערבה בדרום סודאן ובאמהרה בדרומה.

ציטוטים

”באנו למדינה זאת, כי אנחנו חלק ממנה!“

הקשר הרב דורי