מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של אסיר ציון יוצא אתיופיה אהרון טייגו

אהרון טיגה
יורדים מהמטוס
סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה אהרון טייגו

אהרון טייגו אסיר ציון  מספר על פעילותו כאחד ממארגני ומובילי היהודים במסע מאתיופיה לישראל

"יצאנו למסע זה עם משפחות שלמות, היו הרבה ילדים קטנים, מבוגרים, אנשים חולים, עיוורים ואחרים עם בעיות נפשיות שונות. יצאנו ברגל, חלק על סוסים, גמלים וחמורים ורבים מהילדים נשאו ההורים על הגב. ההליכה הייתה בעיקר בשעות הלילה. ביום היה חשש שנתפס ולכן ביום היינו מתחבאים בין העצים, עצים גדולים ביערות ובלילה היינו הולכים. היו ימים שנשארנו בלי אוכל  ובלי מים. כולם עזרו אחד לשני, זה לא היה משנה אם זה בן משפחה או לא – כל אחרי מסע ארוך הגענו לסודן, שם התמקמנו במחנה גדול.

גייסנו כמה בחורים, התחלנו בחלוקת מזון ותרופות והיה צורך להוציא דרכונים מזוייפים לכולם. היו גם אסורים בכלא, שניסינו לשחרר בכל מיני דרכים עקיפות ובמתן שוחד כספי.

כמה מהבחורים שהתגייסו לעזור לנו נתפסו, חלק הוצאו להורג, היה משש רצח. המשכנו בקשר עם אנשי המוסד. אני הייתי בקשר עם כמה אנשי מוסד סמויים, אחד בשם דניאל והשני ג'קי. היינו קובעים מקום מפגש. כשהיינו מגיעים, שליח המוסד היה ממתין לנו, כאילו הוא עומד ומתקן את הרכב שלו, היינו נכנסים במהירות לרכב, נוסעים למקום מבודד שבו אפשר היה לדבר ולעדכן אותם בפרטים. הם שאלו שאלות וקבלו תמונת מצב מדוייקת. אני דיברתי אנגלית, כך שהייתי גם המתרגם ומסביר להם הכל…."

תמונות מהמסע

תמונה 1

אהרון טייגו, מספר על התקופה הקשה, בה שהו במחנה בסודן. רבים מתו בתקופה זו ממחלות שונות ותנאי תברואה קשים. במהלך תקופה זו אהרון וחבריו הפעילים, נתפסו ונעצרו, סוכני המוסד הורידו פרופיל והקשר איתם נותק.

אלפים מיהודי אתיופיה היגיעו בסוף מסע זה לישראל, המשפחות התפצלו, לפעמים עלו רק ילדים ללא ההורים וחלקם עלו הורה אונ הורים והילדים נשארו מאחור. אהרון היגיע לישראל והגשים את חלומו.

לצפייה ושמיעת סיפורו המלא של אהרון טייגו

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה אהרון טייגו במסגרת פרוייקט אברה שהופק ע"י חניכי הנוער העובד 2014. תכנית חברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התוכנית מאפשרת לאסירי ציון לספר את סיפורם ומעניקה לנוער את הזכות ליטול חלק בהפקת סרטים אודות פעילותם.

הנוער העובד והלומד ועמותת עצו"מ.

הזוית האישית

אהרון טייגו: היו פעילים שבחרו לעבור לארצות הברית או לקנדה, הייתה אפשרות כזו. אני בחרתי לעלות לישראל. כבר בילדותי הבטחתי לאבא ולאמא שלי שאגיע לארץ שלי וקיימתי את הבטחתי. מילדותי הייתי ציוני ואהבתי להיות יהודי, אני שמח שהשגתי את המטרה שלי. החלום שחלמתי התגשם, זה המקום עליו חלמתי.

עדן, ברכה יוני אופיר ותרצה:

אהרון היקר, את סיפור העלייה הכרנו דרכך, אך הסיפור הזה הוא קצת שונה. הכרנו סיפור על אדם אמיץ שסיכן שוב ושוב את חייו למען אנשים מהעם שלו, שלמרות הכל הוא אינו מכיר. הבחירה האמיצה הזאת שלך לראות את החיים והרצונות של אנשים אחרים לפני שאתה רואה את טובתך האישית מעוררת בנו המון רגשות ותחושות מצד אחד פליאה – איך מצליחים להמשיך עם המטרה כשמולך עומדות כל הסיבות לוותר, מצד שני הערצה גדולה. אתה דמות לחיקוי ומופת ולא רק לצעירי העדה אלא לכל העדה

מילון

פרויקט אברה
אברה באמהרית פרושה הארה. פרויקט אברה היא תכנית חברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התוכנית מאפשרת לאסירי ציון לספר את סיפורם ומעניקה לנוער את הזכות ליטול חלק בהפקת סרטים אודות פעילותם.

ציטוטים

”עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל – יגאל אלון“

”החלום שחלמתי התגשם, זה המקום עליו חלמתי.“

הקשר הרב דורי