מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו המיוחד של סבא רבא שמואל לוי

אני וסבתי לונה
סבא רבה שלי שמואל לוי 1947 לוב
מלוב הרחוקה ועד לישראל

שמי מאי. סבא רבא שלי נולד בלוב בשנת 1928. לוב היא מדינה בצפון אפריקה, זו מדינה ערבית. היו להם חיים קשים, הם גרו בצפיפות ללא אמצעי מחייה. שכניהם הערבים התייחסו אליהם יפה, ומשפחתו של סבי והערבים כיבדו אחד את השני.

סבא למד תורה ולכן ידע קרוא וכתוב, ובנוסף ידע לקרא ולכתוב גם בלטינית. סבי התגייס למשטרה האנגלית ואז פרצה השואה. חייל גרמני בעט בסבא שלי ברגלו עם נעל ברזל ועד יומו האחרון סבי סבל מפציעה זו שלא הצליחו לרפא.

סבא רבא עשה עבודות רבות במשך שירותו במשטרה הבריטית ופעל רוב הזמן להכנת מסמכים כדי שהוא ומשפחתו יעלו לארץ. ברגע שהתאפשר הוריו עלו לארץ ביחד עם שאר בני המשפחה. לצערי לסבי שמואל לא התאפשר לעלות איתם כיוון שהיה צריך להשלים שנות שירות במשטרה. הוא נשאר לבד במדינה עוינת יהודים שהיחס אליהם השתנה והורע כלפי היהודים ברגע שפרצה מלחמת העולם השנייה, כלומר השואה. בסיום שירותו סבא עלה לארץ ישראל בעליה חוקית באונייה בשם "גלילה". האונייה הייתה מלאה ביהודים ציוניים שהשתוקקו להגיע אל מולדתם. לפני עלותם לאנייה חוסנו כל הנוסעים וכשירדו אל החוף בנמל חיפה, כמו עולים רבים זכו לריסוס באבקת די.די.טי שהשתמשו בה למקרה הצורך כנגד מחלות כגון מלריה וטיפוס.

כשהגיע סבי לארץ הוא השתכן בבית עולים. הנסיעה לבית עולים הייתה בליווי של שוטרים ישראלים בשנת 1950. בשנה זו סבא רבא שלי שמואל לוי הכיר את סבתא רבתא שלי פורטונה. הם התחתנו וגרו בפוריה ליד יבניאל. לאחר שנים הם עברו לבת ים וגידלו שישה ילדים.

סבתא לונה מוסיפה: ״סבא רבא שלך (אבי) היה אדם מאוד מיוחד. צניעות ואהבת הארץ הייתה בעצמותיו, הוא מאוד אהב את האדם והיה חשוב לו לשמור על המסורת. הוא היה אדם דתי וחכם מאוד שאף פעם לא השתמש במחשב או בעיפרון, בכדי לחשב חישובים הי משתמש בראשו בלבד. בבית הכנסת רצו שכל הזמן הוא יעלה לקרוא בתורה, כי הוא היה קורא במבטא נכון במיוחד וידע לבט את ההבדלים בין האותיות. למשל האות ח׳ וכ׳, ע׳ וא׳ וכדומה.״

סבא היה אדם שמח בחלקו, צנוע, אוהב אדם, איש ישר ואוהב את המדינה, הוא שירת בצבא ונלחם במלחמת סיני ובמלחמת ששת הימים. הוא נפטר בדצמבר 2018 כשהוא בן 90 שנה.

יהי זכרו ברוך.

הזוית האישית

סבתא לונה: התרגשתי מאוד לספר על אבי היקר שהיה איש מיוחד מאוד. כשסיפרתי לנכדתי מאי על קורות חייו של אבי חשתי התרגשות רבה, זיכרונות וגעגועים הציפו אותי.

מאי: מאוד נהניתי לעבוד עם סבתא וללמוד על סבא רבא שלי בדרך מיוחדת וללמוד על שורשיי. אני קשורה מאוד לסבתא לונה ונהניתי לשמוע על הסיפור שלה כילדה ועל אביה.

מילון

פטריוט
פטריוטיות היא שם כולל לאהבה ונאמנות שאדם חש כלפי המדינה שבה הוא חי. גישה זו מתבטאת במסירות, בנאמנות ובמוכנות להקרבה למען המדינה. הרגש הפטריוטי נובע מהרגשת זיקה, שייכות, הזדהות ומחויבות. פטריוטיות יכולה להתבטא לא רק כלפי המדינה, אלא גם כלפי עיר מגוריו של האדם, או כלפי אזור מגוריו. פטריוטיות קשורה בתרומה של אזרחים למדינה בה הם חיים, ולתחושת הקולקטיב והסולידריות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האנייה הייתה מלאה ביהודים ציוניים שהשתוקקו להגיע אל מולדתם“

”סבא רבא היה אדם מיוחד. צניעות ואהבת הארץ הייתה בעצמותיו, אהב את האדם, הוא היה אדם דתי וחכם מאוד “

הקשר הרב דורי