מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של שושנה שרשה

שושנה בילדותה
בחתונתה של שושנה
שושנה מספרת על משפחתה וחייה

לשושנה שרשה היה שם אחר לפני שעלתה לארץ: סועד. עם העלייה היא שינתה את שמה. שם המשפחה שלה היה יוסף בהתחלה. שושנה נולדה בעיראק בתאריך 15.9.1945. היא הילדה השישית במשפחה מתוך שבעה ילדים. שלושה אחים נפטרו. אחיה הבכור – שמו יעקב, הוא היה אח מקסים, היום יש לו 10 ילדים. הוא נפטר לפני שמונה שנים. אחריו הייתה אחותה השנייה ששמה נעימה. היא נפטרה לפני כמעט שנתיים. היא הייתה הכל בשבילה. היה עוד אח שקראו לו משה, גם הוא נפטר לפני שש שנים. נשארו שתי אחיות ושני אחים. האחות דליה חיה בבאר שבע ושני האחים גרים בבת ים, אחד בשם סעיד והשני ציון. הם נשואים עם ילדים.

שושנה גדלה בבגדאד. כשהייתה בת 8 שיחקה היא וחבריה עם חבורת ילדים, אחד הילדים נתן לה מכה בברך ומתברר שהרגל נשברה לה. היא בילתה את כל הקיץ עם גבס. היא גם הייתה לפעמים שוכבת במיטה עם חום והייתה שומעת רעש, ומתוך סקרנותה הלכה לבדוק מה הרעש ומסתבר שהשכנים רבו, הם זרקו כיסאות ופגע בה כיסא בראש. היה לה שיער מאוד ארוך ובגיל 18 החליטה להסתפר, אפילו שלא רצתה. ציון החמיא לה מאוד על התספורת. בילדות הייתה משחקת קלאס ומשחקי ילדות רגילים – לא היה משהו מיוחד ביותר. האירוע הכי משמח מגיל ההתבגרות שלה היה כשאבא שלה נתן לה במתנה עגילים. היא התרגשה מאוד ונתנה אותם במתנה לנכדה הגדולה שלה. האירוע הכי עצוב בגיל ההתבגרות הייתה התקופה שבה בזבזה את כל הקיץ עם הגבס ולא באמת ניצלה אותו, הפצע גירד מאוד והייתה מכניסה לפעמים מסרגה לתוך הגבס בשביל לגרד. העבודה הראשונה שלה הייתה בכריכייה בה היו כורכים ספרים ומדפיסים.  היא עבדה בזה ארבע שנים, מגיל 18 עד 22.

שושנה מגיעה ממשפחה דתית, הם היו חוגגים את כל החגים. במיוחד זכור לה מנהג בו מכינים בצק עלים שמטגנים אותו ושופכים עליו דבש או סוכר בשבועות. היא עלתה לארץ מעיראק בגיל 5, עלתה עם כל המשפחה חוץ משני אחים שעלו כמה חודשים אחריהם. בהתחלה גרה שושנה בשער עלייה באוהלים, אחר כך הם עברו לקריית מלאכי שאז קראו לה קסטיניה, אחר כך הגיעו ליפו ולבסוף קיבלו שיכון בבת ים. שושנה לא שירתה בצבא כי הייתה דתייה. שושנה התחתנה ביולי שנת 1967. בעלה נפטר בספטמבר שנת 1976 מסרטן הדם והיא נשארה עם שני ילדים: מאיר ושי. למאיר יש שלוש בנות ובן ולשי יש שלושה ילדים. ילדים מקסימים, יודעים לפרגן ואוהבים, אף פעם לא שכחו את יום ההולדת שלה ואוהבים לעשות לה הפתעות. כיום לשושנה יש שבעה נכדים ויש נין. היא אוהבת לטוס לחו״ל, בעיקר לטורקיה וליוון.

הזוית האישית

שושנה שרשה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי התלמידות נלי ליסק ונועה נעים. התכנית נערכה בבית הספר אורט רמת יוסף בבת ים, התשע״ט.

מילון

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ילדים מקסימים, יודעים לפרגן ואוהבים, אף פעם לא שכחו את יום ההולדת שלה “

הקשר הרב דורי