מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאוסטריה לארץ ישראל

אני וסבתא בבית שלהם בקריית אונו
שולי כילדה
הסיפור על ילדה שניצלה מהשואה

שולמית/שולי לילינפד (ורנר) נולדה ב1932בוינה שבאוסטריה.

שולי גרה בדירה בבניין שהיה שייך למשפחתה האמידה, היא לא הלכה לגן והייתה לה מטפלת. אחותה הגדולה של שולי, מירה, כבר הלכה לבית הספר. בשנת 1933 עלה היטלר לשלטון בגרמניה, וב- 1938 הוא התחיל את "האנשלוס" (הסיפוח). היטלר  בעצם השתלט על אוסטריה. הרבה אוסטרים רצו שהיהודים יעזבו את אוסטריה. השלטונות אסרו את אבא של שולי, ואמה הבינה שהיהודים באוסטריה נמצאים בסכנה. כמו הורים אחרים היא החליטה לשלוח את בנותיה מוינה המסוכנת לאנגליה.

כששולי הייתה בת שש היא ואחותה מירה, הצטרפו לקינדר טרנספורט –  יהודים ולא יהודים אנגלים, הסכימו לאמץ 10.000ילדים יהודיים מאוסטריה, גרמניה ופראג, כדי להגן עליהם מפני הנאצים,. ב- 10 בנובמבר אבא שלהן השתחרר, ובא לפגוש אותן, ולהיפרד מהן בתחנת הרכבת. הן נסעו ברכבת להולנד, ומהולנד נסעו לאנגליה. באנגליה שולי ואחותה, אומצו ע"י שתי משפחות שונות, אך מיודדות, למשפחה של שולי היו שני בנים. הם תמיד רצו ילדה טובה וממושמעת, אך באותה תקופה שולי הייתה ילדה שובבה ומרדנית. אחרי שנה אבא שלהן הגיע לאנגליה, והן באו לבקר אותו פעמיים בשבוע, במשך חצי שנה.

במאי 1940 שולי, אבא שלה ומירה אחותה, עלו לארץ באוניה האחרונה מאנגליה, לפני שלא ניתן היה יותר לשוט בים התיכון בגלל הקרבות של מלחמת העולם השניה. בזמן שהם היו על האוניה שולי שיחקה עם עוד כמה ילדים. הם רצו והיא נפלה ושברה את היד. כשהגיעו לארץ הם פגשו את אמא של שולי, ובמשך כמה זמן היה קצת קשה להתרגל לחיות ביחד, לאחר הפרידה הארוכה.

אך אחרי זמן מה, מירה ושולי הלכו לבית ספר לבנות, על שם אוולינה דה – רוטשילד בירושלים, שם שפת הלימוד היתה אנגלית. שולי לא ידעה לדבר עברית, היא דיברה אנגלית אחרי שהותה באנגליה.

בזמן שירותה הצבאי, שולי  שרתה כאחות בחדר חולים. יום אחד היא עבדה במשמרת לילה, והיה מאוד קר אז היא לבשה מעיל חם, היא עברה בין מיטות החולים, ובקצה החדר שכב בעלה לעתיד, שהתאהב בה ממבט ראשון.

אחרי כמה שנים בעלה אברהם, התחיל ללמוד פיזיקה באוניברסיטה והיא למדה פיזיותרפיה. בשנת 1959 נולד בנם הראשון לביא, ובשנת 1961 בנם השני יורם. ב- 1962 נולדה חנה בתם השלישית וב- 1970 נולדה אורה הקטנה (אמא שלי).

הזווית האישית

שולי  – זאת הייתה חוויה מרגשת. העובדה שנכדתי מתעניינת בתקופת השואה, ובאירועים שקרו לי, חשובה בעיני מאד, כי אני מאמינה שרק על ידי הסיפורים, ישמרו הזיכרונות.

איילת – זאת הייתה חוויה מאוד מעצימה, אני אוהבת לשמוע על הילדות של סבתא, ואני חושבת שגם מאוד חשוב שהסיפורים האלה ישמרו, לדורות הבאים.

מילון

קינדר- טרנספורט
הפירוש הוא משלוח ילדים, והמשמעות היתה רכבת של ילדים שנשלחו מאירופה לאנגליה על מנת להצילם מהנאצים.

ציטוטים

”אני לא זוכרת שהלכתי לגן אך אני כן זוכרת שהיתה לי אומנת“

הקשר הרב דורי