מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ריטה יניב

סבתא כשעלתה לארץ בגיל 3
סבתא וסבא בחתונה
התרגשויות בחייה של סבתא

סבתא ריטה נולדה בעיר בשם לבוב אשר בברית המועצות (כיום אוקראינה) להוריה רוזה וישראל קרביצקי בתאריך 13.6.1956. ריטה עלתה לארץ באונייה בשם "ארצה" כשהייתה בת שלוש בשנת 1959.

רוזה וישראל קרביצקי עברו חיים לא פשוטים אך היו אנשים שמחים. רוזה נולדה בפולין, התייתמה מהוריה בגיל מאד צעיר וגדלה בבית דודתה ולאחר מכן בבית יתומים. בזמן מלחמת העולם השנייה התגוררה בברית המועצות. ישראל נולד בכפר קטן בפולין למשפחת אייזנקרפט והוריו רבקה ודוד נרצחו בשואה כך שהוא נשאר לבד בעולם מגיל 15. בזמן מלחמת העולם השנייה ברח לברית המועצות שם הכיר את רוזה.

ריטה כיום גרה בתל אביב עם סבא שלי, אלי. לאחר שהוריה הגיעו לארץ הם מצאו עבודה והתחילו לבנות את חייהם. השפה הייתה להם קשה אבל מהר מאד קלטו אותה. לריטה יש שני ילדים – חן (הבכור – אבא שלי) ומורן (הצעירה).

העבר של סבתא ריטה

כשהייתה קטנה גרה סבתא בנצרת, רמת גן וגבעת שמואל. היא למדה בבית ספר ממלכתי גבעת שמואל. היא אהבה ללמוד מולדת, גיאוגרפיה, חקלאות וספורט. היא אהבה לשחק עם חברות בדשא אחר הצהרים. היא אהבה מאד לקרוא ולנגן. המאכל האהוב עליה היה מרק רוסי. כשאבא שלה קיבל רישיון וקנה אוטו, כל יום שבת הם נסעו לטייל במקומות אחרים בארץ ישראל. כשסיימה את התיכון הלכה לשרת בצבא בשלישות הראשית ברמת גן. היא שירתה שנה והייתה ראש הלישכה של השליש הראשי, אלוף משנה אברהם בר-טל. אחרי שנה היא הכירה את סבא שלי. הם היו חברים במשך חצי שנה ביחד בצבא ואחרי שנה החליטו להתחתן. כשהתחתנה הייתה בת 19 וחצי וסבא שלי היה בן 21, הם יצאו לחיים חדשים כזוג.

הרגע בו סבתא מאוד התרגשה בו היה הרגע שבנה הבכור (חן) נולד. היא מאד התרגשה שהיא הפכה לאימא ושיש לה ילד.

רגע משמח בחייה

רוזה, אימא של ריטה, גדלה כילדה בפולין. היא חיה בבית היתומים של יעקב טוביאס והייתה קשורה אליו מאד. כשרוזה גדלה הקשר עם יעקב טוביאס התנתק. כשריטה הייתה בכיתה ד', נודע לרוזה שיעקב טוביאס חי בישראל והוא מנהל בית ספר בצפת. רוזה סיפרה לריטה בהתרגשות על זה והציעה לה לנסוע איתה לצפת לפגוש את יעקב טוביאס.

ריטה ורוזה נסעו לצפת לבית הספר שאותו ניהל ופגשו אותו. יעקב טוביאס ורוזה שמחו ובכו מאושר והתחבקו, זה שימח את ריטה לראות את אימא שלה שמחה.

הזוית האישית

סבתא ריטה: נהניתי מאד לספר לנכדי האהוב ליאור את קורות חיי, זה החזיר אותי לילדות ולנעורים. שמחתי לספר לליאור סיפורים שלא יצא לנו לדבר עליהם ולשתף בחוויות חיי. נהנתי מאד לבלות זמן איכות עם ליאור ולשמוע ממנו חוויות בעקבות הסיפורים ששמע לראשונה.

ליאור: נהניתי מאד לשמוע את הסיפורים של סבתא. היה כיף לשמוע את מה שהיה לה בילדות, היה מעניין לשמוע חוויות ילדות של סבתא. היה לי נעים מאד שסבתא הקדישה לי זמן רב ולמדתי על קורות חייהם של בני משפחתי מצד סבתא ריטה.

מילון

בית יתומים
בית יתומים הוא מוסד חינוכי המיועד לילדים יתומים, או כאלה שאף אחד מהוריהם או קרוביהם אינו מסוגל לטפל בהם. בית היתומים לרוב הוא פנימיה, המשלבת בית ספר עם מגורים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא מאד התרגשה כשהיא הפכה לאימא ושיש לה ילד“

הקשר הרב דורי