מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של קרולינה

נכדי אור ואני
תעלת הגבירים בהולנד
גזענות כתופעה איומה

שמי יעקב פלד, אני סבא של אור יצחקי פלד. אני גר ברמת השרון וכיום אני יו"ר של קבוצת חברות שעוסקות בתחום הגומי. נולדתי בישראל להורים ממוצא הולנדי רב שנים, שעלו לישראל (פלסטינה באותה התקופה) בשנת 1936. הוריהם הגיעו לאמסטרדם בעקבות גירוש פורטוגל על ידי המלכה איזבלה בסביבות שנת 1500. החל מהמאה ה -17 היו באמסטרדם שלוש קהילות יהודיות. לכל אחת בתי כנסת שונים ומגורים באזורים שונים באמסטרדם.

אם סבתי קרולינה הייתה בת יחידה לסוחר יהלומים ידוע בשם מאיר דה-קרוולו ממוצא פורטוגזי בהולנד באמסטרדם, שהייתה בה קהילה יהודית גדולה יחסית, התחלקו היוחסין כדקלמן:

א.  פורטוגזים שברובם עסקו במסחר וספנות והתרכזו בסחר וליטוש יהלומים. נחשבו לאצולה של הקהילה היהודית.

ב.  ספרדים, מצאצאי מגורשי ספרד, שרובם עסקו בחנוונות ובמסחר קימעונאי. נחשבו למעמד הביניים.

ג.  אשכנזים, מצאצאי מהגרים ממזרח אירופה: רוסיה, פולניה, רומניה ועוד. שרובם היו בתחתית סולם ההכנסות ועסקו במקצועות פשוטים (חייטים, סנדלרים, נגרים וכד'), נחשבו למוקצים לגמרי.

קרולינה התאהבה בבחור אשכנזי פשוט ממוצא פולני, אביה הזדעזע בצורה כזו שהחליט לשבת עליה שבעה והיא מבחינתו נחשבה מתה. קרולינה הייתה מאוד עצובה מהחלטת אביה, כיוון והייתה קשורה אליו מאוד. אבל בכל זאת התחתנה עם בארט האשכנזי. במשך הזמן נולדו להם שלושה ילדים שלמרבית הפלא כולם "נורמאליים", כיוון שאז חשבו שפורטוגזים ואשכנזים, שבאו ממעמדות שונות לחלוטין, לא יכולים להתחתן יחד וללדת ילדים. בארט הצליח בעסקיו שגם היו קשורים ליהלומים, שגרם לאבא של קרולינה לבסוף לאפשר ליתר בני המשפחה לפגוש אותם. מאידך, עד מותו לא סלח לה. לעומת אביה של קרולינה, שאר בני המשפחה קיבלו את קרולינה ומשפחתה בחום.

כאשר הגיעו הגרמנים בשנת 1941 במלחמת העולם השנייה, והתחילו לשלוח יהודים למחנות הריכוז, הם לא הבחינו בין מעמד הפורטוגזים, הספרדים והאשכנזים.

הזווית האישית שלי, לגבי גזענות, היא שאין מקום בכלל לכל אפליה בגלל צבע עור, מין, דת, מוצא, או דעה. האפליה יכולה רק להתבסס על אי הסכמה עמוקה לגבי עניינים מוסריים או בהתנהלות פושעת.

תמונה 1

תעלת הגבירים בהולנד, האזור בו התגוררו רבים מעשירי הולנד.

הזוית האישית

אור: אני מאוד נהניתי עם סבי בתכנית הקשר הרב דורי. למדתי אודות עיסוקיו, חוויותיו, מעשיו ועוד. אני חושב שהתוכנית תרמה מאוד לחיזוק הקשר בינינו ועזרה לנו להבין אחד את השני טוב יותר.

סבא יעקב: אני מסכים עם כל מילה שאור כותב, ומדגיש שהתוכנית מאפשרת לסבא/סבתא להבין את מה שנעשה בבית הספר "אילנות" המצוין, התוכנית גם אפשרה לי לשפר מעט את ידיעותיי בנושא האינטרנט והפעלת מחשב בהדרכתו של אור.

יעקב פלד תרם סיפור נוסף למאגר המורשת, לקריאתו לחצו על הקישור: חוויית ילדות מסעירה בבורמה

מילון

יוחסין
שיוך משפחתי - הורים, הורי הורים וקרובים נוספים

ציטוטים

”אין מקום בכלל לאפליה בגלל צבע עור, מין, דת, מוצא, או דעה“

הקשר הרב דורי