מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתי ומשפחתה

תעודת הלידה של סבתי בגרמנית בברגן- בלזן.
סבתא טובה בטירונות ובחתונתה ב 9.6.1966
אישה טובה שחינכה דורות רבים בנהריה.

סבתי, טובה, נקראת על שם סבתה גיטל- טובה ביק ז"ל, שנספתה בשואה.

אימה, סבתא רבה, חיה ז"ל, הייתה ידועה ביופייה ותלמידה מצטיינת. היא למדה בגימנסיה יהודית ושלטה בשפות רבות: פולנית, רוסית, אוקראינית, עברית ויידיש. בהיותה נערה עברה משפחתה, משפחת כהנא, לגור בעיירה וראנז' שם פתח אביה מאפיה גדולה, שסיפקה לחם לכל הסביבה. מצבם הכלכלי היה טוב. שם פגשה את סבא רבא, בן ציון ז"ל, והוא התאהב בה מיד. בעיני משפחתה היה זה "שידוך" נהדר משום שאמו הייתה ממשפחת רבנים ידועה. לאחר שנישאו נולדה אחות סבתי יפה ביק (בודמן). ואז התחילה השואה.

סבתי, טובה, נולדה בשנת 1947 במחנה העקורים ברגן- בלזן שבגרמניה. מחנה שהיווה "קיבוץ" הכשרה לעליה לארץ ישראל. בהיותה בת 5 חודשים עלו הוריה ואחותה לארץ. תחילה התגוררה המשפחה במחנה עולים בשכונת נווה- חיים בחדרה, לאחר מכן עברו להתגורר בקריית- חיים המערבית שזה עתה הוקמה. כל ילדותה עד נישואיה התגוררה בבית הוריה בקריית – חיים, שם היא גם התחנכה.

בשל מחסור במורות וגננות ביישובי ספר, עודדו תלמידות לסיים י"א כיתות ואחר כך ללמוד בסמינר. סבתא שהייתה בכתה י"א בחרה ללמוד. היא למדה שנתיים בסמינר ע"ש א.ד. גורדון ולאחר מכן התגייסה לצבא ליחידת מורות חיילות. היא נשלחה לעבוד במעלות כשהיא בת 18.5 שנים בלבד. שם גרה בדירה עם עוד גננות ומורות חיילות. כחודשיים מרגע שהתחילה את עבודתה כגננת, היא הכירה במסיבה את סבי דני פינקלשטיין ז"ל ולאחר כשמונה חודשים התחתנו. אמיר, אחיה הבכור של אמי,  נולד בשנת 1968 במעלות.

ברבות השנים החלה סבתי לעבוד בגן ילדים בנהריה. במשך עבודתה שם נולדה אמי איילת בשנת 1972 ואח נוסף, אביעד, נולד בשנת 1976.

לאחר מספר שנים, למדה סבתי חינוך מיוחד, והחלה לעבוד כגננת טיפולית בנהריה ובעכו, עם ילדיבעלי צרכים מיוחדים. כמו כן היא הייתה בין המקימים של שני מרכזים טיפוליים לילדי גנים במעלות ובשלומי. בשנים האחרונות עבדה כגננת טיפולית בכל גני הילדים של מטה אשר, כשהיא "נודדת" בין מספר גנים כל יום, בקיבוצים ובמושבים שבתחומי שיפוט המועצה.

בשנת 2004 פרשה מעבודתה במשרד החינוך לאחר כ-35 שנות עבודה

כיום לסבתי יש שלושה ילדים ותשעה נכדים. והיא ממשיכה לספר את סיפורה לדורות הבאים.

הזווית האישית

ליאור: הסיפור של סבתא טובה הוא סיפור מרתק המתאר תקומה. היא נולדה במחנה עקורים והגיע לארץ ישראל כתינוקת. היא השאירה את חותמה על אלפי ילדים אותם חינכה כגננת.

מילון

מחנה עקורים
מחנות שהקימו בעלות הברית המערביות באזורים בהם שלטו בגרמניה, אוסטריה ואיטליה לאחר השואה. הדיירים הראשונים במחנות העקורים היו ניצולי מחנות ריכוז ומחנות עבודה ששחררו בעלות הברית בגרמניה.

ציטוטים

”סבתי, טובה, נולדה בשנת 1947 במחנה העקורים ברגן- בלזן שבגרמניה. מחנה שהיווה "קיבוץ" הכשרה לעליה לארץ ישראל. “

הקשר הרב דורי