מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא שושנה

אני וסבתי מרים
סבתא כשהייתה קטנה
קורות חייה של סבתא של סבתי

אני מרים זכרייב, נקראתי על שמה של סבתי מצד אבי. נולדתי ב-27.2.1954 בקובה, שבאזרבייג'ן.

אנחנו שישה אחים במשפחה  שלושה אחים ושלוש אחיות, אני הבת הבכורה. נולדתי וגדלתי בכפר, משפחתי חיה בעושר רב והייתה בעלת אחוזה גדולה. היו לנו שטחים חקלאיים רבים, בהם היו לנו עצי פרי וגינות ירק גדולות, בחצר הבית היו למשפחתי רפת עם פרות, תרנגולים ואווזים.

אבא שלי היה מורה להיסטוריה וגיאוגרפיה, אמא שלי לא עבדה, הייתה עקרת בית וטיפלה בכל משק הבית. סבתא שלי, סבתא שושנה מצד אמא התחתנה בגיל חמש עשרה עם סבא מקדשי, סבא היה מוהל ידוע מאוד ונולדו להם שלוש בנות (סבתי הולידה את הבת הבכורה בגיל שמונה עשרה).

בשנת 1941 במהלך מלחמת העולם השנייה, סבא מקדשי גויס למלחמה מטעם צבא ברית המועצות (רוסיה), וסבתי נשארה  לבד לטפל בבנותיה, ובאחוזה הגדולה. כל נטל משק הבית נפל על כתפיה. כעבור זמן  כשלא חזר הביתה, הבת הבכורה שלהם נכנסה לדיכאון, בגלל געגועים לאביה. כיוון שלא הגיע שום מסר מהצבא אם הוא בחיים או לא, היא לא עמדה בגעגועיה לאביה, ומתה מדיכאון. סבתי נאלצה לגדל את בנותיה לבד, ולפרנס את משפחתה, מתוצרים רבים שהייתה מכינה, החל מגבינות ריבות מאפים ועוד.

לאחר כשלושים שנה החליטה סבתא שושנה, יחד עם בנותיה, ונכדיה לעלות ארצה. הם הגיעו לעיר עכו והתיישבו שם כל המשפחה המורחבת.

כעבור עשרים שנה, בשנות ה- 90, הם גילו דרך קרוב משפחה, שהגיע לביקור וסיפר ששמע על אדם שתיאורו דומה לסבא מקדשי, וגרם לה לחשוב ולקוות שבעלה בארץ, ואכן בחיים. וכך החל מסע של חיפוש וניסיונות איתורו בארץ, לפי סיפורים, ולאחר ניסיונות איתור רבים, גילו סבתא שושנה ומשפחתה שסבא מקדשי בעצם לא נהרג במלחמה, אלא ברח לעירק יחד עם חברים נוספים. הוא פחד ליצור קשר עם סבתא שושנה והמשפחה, כדי להודיע שהוא חי, כיוון שחשב שהצבא הרוסי יכניס אותו לכלא בגלל הבריחה.

סבא מקדשי הכיר בעירק אישה, ונישא לה והוליד איתה ילדים. הם עלו ארצה יחד והקימו בית בישראל. כאשר מצאו את ביתו בארץ, גילו להפתעתם שסבא מקדשי נפטר חודשים ספורים לפני, וליבה היה עצוב שלא הספיקה להיפרד ממנו. היה גם כעס בליבה על כל השנים שהיה בארץ, ולא יצר עמה קשר.

סבתא שושנה נפטרה בשיבה טובה בגיל 97.

הזווית האישית

שירה: תכנית הקשר הרב דורי, הייתה הזדמנות מהנה וטובה בשבילי, לבלות זמן איכות עם סבתי, ולהכיר טוב יותר את סיפור משפחתה, ואת אורח החיים בו גדלה. וכמובן את כל מורשתה של משפחתי. גיליתי פרטים מרגשים ומדהימים, על סבתי ומשפחתה. נהניתי להקשיב לה ולדבר איתה, התרגשנו שתינו יחד לשמוע את הסיפורים, אני לראשונה וסבתי התרגשה מזיכרונות ילדותה.

סבתא מרים: שמחתי לשתף את נכדתי בפרטים מילדותי, ועל סיפור החיים המרגש, של אמא שלי וסבתי.

מילון

אזרבייג'ן
אזרבייג'ן היא מדינה בעבר הקווקז הסמוכה לים הכספי. היא גובלת ברוסיה בצפון, בגאורגיה ובארמניה במערב, ובאיראן בדרום.ויקיפדיה

ציטוטים

”סבתא שושנה מצד אמא התחתנה בגיל חמש עשרה עם סבא מקדשי, סבא היה מוהל ידוע מאוד ונולדו להם שלוש בנות (סבתי הולידה את הבת הבכורה בגיל שמונה עשרה).“

הקשר הרב דורי