מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רחל

אני, סבתא רחל, וסבי בצלאל
סבתא רחל ביום הולדתה השישה עשר
המעבר מהעיר למושב

שמי רחל זוהר נולדתי בבגדד שבעירק ב 25.12.1944

שם אבי היה חיים ושם אימי היה ג'ורג'ט. עליתי ל לארץ ב 1951 במטוס, בהיותי בת שבע.

נחתנו בשמחה בארץ ישראל ומשדה התעופה  העבירו אותי ואת ההורים שלי למעברה שבאשקלון.

מעברות אַשקלון (מעברה א', ב' ו־ג') היו שלוש מעברות שהוקמו בתוך אשקלון (אז מג'דל) ובצמוד לה בשנות 1952-1950. בשנת 1959 פורקה המעברה האחרונה ותושביה הועברו לעיר מג'דל ולשיכונים בתוכה, או התפזרו ברחבי ישראל. לאחר קום המדינה ומלחמת העצמאות נטשו התושבים הערבים של אשקלון (שאז נקראה מג'דל) את בתיהם. בבתים הנטושים התיישבו עולים חדשים והעיר החלה להתבסס ולהתפתח. ככל ששוכנו בה יותר תושבים, כלכלתה והתנאים בה השתפרו, והיא נעשתה עיר יציבה, גדולה וחזקה באופן יחסי. ליד שכונות העולים הוקמו שלוש מעברות בהן שוכנו בעיקר יוצאי קהילות צפון אפריקה. בשנת 1950 הוקמו שתי המעברות הראשונות – מעברה א' ומעברה ב' – ובשנת 1951 או 1952, הוקמה השלישית – מעברה ג'. יושבי המעברות שילמו דמי שכירות של 3–4 ל"י לחודש (ערכה של לירה ישראלית אז הוא כ-12 שקלים חדשים ב-2017) בצריפונים ועוד פחות מזה לפחונים. ויקיפדיה.

בגיל שבע, התחלתי ללמוד בבית הספר "כצנלסון", ואהבתי לקפוץ על חבל, קלס וטיפוס על קיר.

כשהתבגרתי עברתי לתל אביב ופגשתי את בצלאל, מי שיהיה לימים בעלי. אחרי שהתחתנו בצלאל הציע שנעבור לגור בציפורי.

המושב נוסד בשנת 1949, על אדמות הצמודות לעיר העתיקה ציפורי (מושב הסנהדרין). בנוסף, על אדמות המושב שכן הכפר הפלסטיני ספוריה שנכבש במבצע דקל, על ידי חטיבת כרמלי. היישוב נוסד בסיוע הסוכנות היהודית ותנועת המושבים, ומייסדיו, עולים מטורקיה ומבולגריה, עזבוהו ברובם אחרי תקופה קצרה. בראשית שנות ה-50 הגיעו אליו עולים מרומניה שתקעו יתד ונשארו. במשך השנים גדל המושב, ובשנת 2000 החל בהקמת שכונת הרחבה קהילתית, בה נקלטו הן בני המושב והן תושבים חדשים. כיום מונה המושב כ-180 משפחות, מהן 70 בעלות משקים חקלאיים ו-110 משפחות של תושבים שאינם חקלאים. ויקיפדיה

בהתחלה לא רציתי לגור במושב, כי לא הייתי רגילה לצורת חיים זו, אבל בסוף השתכנעתי. אני ובצלאל הקמנו רפת, הפכתי לחקלאית, חלבתי פרות וגידלתי ירקות.

בהמשך נולדו לנו ילדים, ילדי הבכור עופר, שנה אחריו נולדה לימור וחמש שנים לאחר מכן נולד יוסי.

התחביבים שלי הם לבשל, לאפות,לראות טלוויזיה וגם לטייל בחו"ל.

הזווית האישית

הסבתא רחל והנכד גאי זוהר השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר יחד בגבעת אלה בשנת תשפ"א.

מילון

מעברה
ישובים זמניים שעולים חדשים היו הולכים לשם

ציטוטים

”ואחרי זה העבירו אותי ואת ההורים שלי למעברה שבאשקלון“

הקשר הרב דורי