מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רוזט

סבתא רוזט ויובל בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא מבשלת לנו מטעמים .
ילדות ובגרות מרוקו-ישראל

סבתא רוזט מלכה נולדה להורים ימנה וברוך דהן בשנת 1947 בנמלל שבמרוקו.

לסבתי יש שישה אחים ואחיות שכולם נולדו במרוקו. סבתי זוכרת מהילדות שכל יום שחזרו מבית ספר היו עוזרים לאימה בבישולים ולאחר מכן היו יוצאים לשחק כל ילדי הרחוב בשכונה. סמוך לבית סבתי היו גרים כל בני הדודים שלה. אביה היה חייט גדול במרוקו וכולם היו באים לתפור אצלו חליפות. סבתא שלי מספרת שבית הספר היה מאוד רחוק מהבית כקילומטר מהבית .התלמידים ביסודי היו הולכים הביתהבשעה 12:00 לאכול ארוחת צהרים ואח"כ חוזרים לבית הספר. כשסיימה סבתי את לימודיה ביסודי עברה ללמוד בתיכון בקזבלאנקה.

בגרות

בשנת 1962 הגיעו למשפחתי אנשי מחתרת יהודים וביקשו שנעלה לארץ ישראל. המשפחה של סבתא שלי מיד הסכימה. אנשי מחתרת צילמו אותנו בחשאי והכינו לנו בסתר אישורים. לילה אחד הגיעו אנשי המחתרת היהודים ולקחו אותנו דרך ספרד וג'יברלטר. שם שהינו כשבועיים. לאחר שבועיים שטו באנייה לישראל. כשהגיעו לישראל נשלחו למעברות בירושלים, שם למדו באולפן עברית. לאחר שלמדה את השפה העברית התחילה לעבוד במפעל "דביר" ליצור חוטים. האחים של סבתי מתגוררים עד היום בירושלים .

בשנת 1964 הכירה את סבי והתחתנו. סבתא עברה לגור עם סבי בקרית אתא. לאחר שהתחתנה הלכה ללמוד קלדנות בקרית חיים וחיפשה עבודה בתחום אך ללא הצלחה.

לסבתי נולדו שלושה ילדים: הבכור שמעון אחריו יאיר ואז הקטנה אמי קארין.

סבתי עבדה 22 שנה ברשת מגה כקופאית. כיום סבתי בפנסיה מטפלת בנו הנכדים באהבה רבה.

הזוית האישית

יובל: סבתא נהנתה להיות בקשר הרב דורי ולמדה על תולדות ישראל. אני למדתי יותר איך להיכנס לקבצים ולשלב דברים בקבצים במחשב. אני וסבתא נהננו מאוד להיפגש כל פעם מחדש בקשר הרב דורי

מילון

מחתרת
מחתרת היא תנועה בלתי חוקית, הפועלת נגד שלטון קיים. אנשי המחתרת חיים בסתר, בדרך כלל, מפני שהם פועלים בניגוד לחוק.

ציטוטים

”סמוך לבית סבתי היו גרים כל בני הדודים שלה“

הקשר הרב דורי