מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא פרידה – שורשים חסידיים

סבתא פרידה ונכדתה אסתר
הסבא הרב אברהם פריז
סבי ר' אברהם היה חסיד המקושר בלב ונפש לרבותינו נשיאינו.

שמי פרידה פרידמן ואני סבתא רבתא של נכדתי אסתר לזרסון.

נולדתי בארץ ישראל. לאבי החסיד ר' שניאור זלמן (הלוי) לוין  ולאמי רחל בתו של ר' אברהם פריז.

סבא שלי, הזיידע ר' אברהם פריז היה חסיד גדול ששירת את האדמו"ר יוסף יצחק והסתופף בצלו יותר מ-15 שנים.  בשנת תש"ט  שלח אותו  אדמו"ר הריי"צ לארץ הקודש, ומינה אותו לשליח, שיעביר ספר תורה למתיישבים הראשונים של כפר חב"ד, הכפר, שזה עתה הוקם. כמו כן, הרבי מינה אותו לתפקיד בא כוח של "המרכז לענייני חינוך".

לשנה הבאה הסתלק אדמו"ר הריי"צ והרב פריז עודד את החסידים בארץ, להתקשר בלב ונפש לרבי נשיא דורנו. בשנים שלאחר קבלת הנשיאות הוא מונה ל'מבקר' במוסדות חב"ד בארץ הקודש. ומתוקף תפקידו זה, השתתף תדיר באספות של המוסדות, ודיווח לרבי על הנעשה בארץ. סבי ר' אברהם היה חסיד המקושר בלב ונפש לרבותינו נשיאינו.

סבתא רחל (אמה של סבתא פרידה) סיפרה לי סיפור מדהים, שהתרחש עם אביה ר' אברהם.

"גרנו בפתח תקווה, שהייתה באותם ימים, מושבה. באחד הימים סבא אברהם רכב על חמורו בדרכו לפרדס. לפתע הוא הבחין בשקית שמוטלת ליד גזע עץ. סבא ירד מהחמור והרים את השקית. הוא גילה בתוכה אוצר, הרבה מטבעות של זהב. הוא שאל עוברים ושבים, האם ידוע להם למי השקית שייכת? או שמא ראו מישהו שמחפש אבדה? אך, אף אחד לא ראה איש ולא ידע.

מבלי להתלבט יותר מידי, לקח סבא את כל תכולת השקית, והפקיד את כל הסכום בחשבונו של הרבי, האדמו"ר הריי"ץ, בבנק בריגה. שכן, לר' אברהם נודע שמצב בריאותו של הרבי רופפת, וקיימת מצוקה כלכלית בביתו של הרבי  . מאוחר יותר נודע לו, שסכום הכסף שהפקיד עזר לרבי לקיים את חתונת הרבי נשיא דורנו, בי"ד כסליו תרפ"ט".

המשפחה שלנו הצטיינה תמיד באהבת חינם, צדקה בסתר ועזרה לזולת. גדלתי בארץ, חייתי ומזדקנת כאן בארץ ישראל. הגעתי לבית כנסת בפעם הראשונה עוד בבטן אמי ומאז בכל חג ומועד אני משתדלת להתפלל בבית הכנסת.

אני אוהבת במיוחד את ראש השנה, חג של התחברות וחשבון הנפש. אני מחבבת גם את ליל הסדר המשפחתי של ו"הגדת לבניך", כשכל המשפחה מספרת וקוראת יחד בהגדה, ואוכלים אוכל מסורתי כמו שאכלנו כשהייתי קטנה בבית הוריי.

אני מכינה גפילטע פיש כמו אימא שלי. האוכל הכי טעים שאני מכינה זה חמין. החפץ הכי יקר לליבי הוא סידור תפילות קטן שקיבלתי מאבא שלי ז"ל שכתב לי הקדשה בדף הראשון. בשעת לחץ   ומצוקה אני מתפללת לה' ונעזרת    באמונה   שבלב.

החוויה המשמעותית בחיי היא הולדת הבן הבכור שלי, שהוא סבא שלך והולדתך אסתר, הנינה הראשונה שלי. הרגש שמילא אותי, כשנעשיתי סבתא רבתא היה רגש חזק ומוזר של התרגשות והמשכיות הדורות… אני מתמלאת נחת לפגוש את הנכדים והנינים, ולראות איך הם גדלים ומתקדמים בלימודים, בריאים ומאושרים והוריהם רווים נחת מהם.

אני מבקשת מה' על נכדיי ומתפללת שיגדלו בבריאות, אושר ושמחה. ושיהיו אנשים טובים אוהבי אדם באשר הוא אדם. ושילכו בדרכים טובות ונכונות בכל דרך בה יבחרו ללכת. האושר הגדול כשאני נפגשת אתכם זה החיבוק החזק ולראות שכולכם בריאים ומאושרים.

מאחלת ומייחלת, שתהיי בת למופת ונאמנה לדרך, שההורים שלך מחנכים אותך, ושתגרמי נחת ושמחה לכל האהובים שלך ולאוהבים אותך.

הזוית האישית

סבתא פרידה: מאחלת לך נכדתי, שתזכי לגרום נחת ושמחה לכל האהובים שלך ולאוהבים אותך.

מילון

המרכז לענייני חינוך
מרכז לענייני חינוך או בראשי התיבות מל"ח הוא ארגון הזרוע החינוכית של חסידות חב"ד. הוא אחראי על כל הפעולות החינוכיות ובעיקר על פעילות השלוחים. המרכז הוא אחד משלושת הגופים המרכזיים של חסידות חב"ד, יחד עם מחנה ישראל והוצאת הספרים קה"ת. באופן פורמלי המרכז כפוף לארגון הגג העולמי אגודת חסידי חב"ד העולמית.

האדמור הריי"צ
רבי יוסף יצחק שניאורסון - האדמו"ר הריי"צ (י"ב בתמוז תר"מ - י' בשבט תש"י) (בעגת חסידי חב"ד אדמו"ר הקודם ובמקור באידיש דעֶר פריעֶרדיקעֶר רבי) הוא האדמו"ר השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, בנו של הרבי שלום דובער (האדמו"ר הרש"ב) ושטערנא שרה שניאורסון וחמיו של הרבי מליובאוויטש. מנוחתו כבוד באוהל בבית העלמין "מונטיפיורי" ברובע קווינס שבניו יורק.

ציטוטים

”מתפללת על נכדיי שיגדלו בבריאות, אושר ושמחה. ושיהיו אנשים טובים אוהבי אדם באשר הוא אדם.“

הקשר הרב דורי