מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא פנינה (פרלה) בן

כל הנכדים עם סבא וסבתא בצימרים בדרום
בילדותה יחד עם אחיה מוטי ואמה רוזלינדה
הילדות והעלייה ארצה

סבתא פנינה (או פרלה) נולדה באורדיה שברומניה בשנת 1949. בילדותה גרה עם אביה, אמה, אחיה הקטן ודודתה חנה. הוריה עבדו רוב הזמן לכן אחיה והיא גדלו עם הדודה.

בבית הספר המשמעת הייתה קשוחה מאוד, לא היה דבר כזה לא להכין שיעורים או לא לבוא, אז דודה חנה הייתה מוודאת כל ערב שהיא הכינה שיעורים ובצעה את המטלות. כילדה פנינה רקדה בלט. היא ניגנה בפסנתר והייתה בקבוצת שחייה. ההורים רצו לעלות ארצה – הרצון לעלות היה חזק מאוד. רבים מבני המשפחה של פנינה כבר עלו לארץ אבל הוריה התעכבו עם השגת הדרכון. כשפנינה הייתה בת ארבע עשרה וחצי הם עלו לארץ.

המשפחה גרה בבני ברק קרוב לשאר בני המשפחה. בשבתות הם היו הולכים ברגל לדירה של סבתא. הדירה הייתה קטנה מאוד, חדר מטבח ושירותים אבל בכל זאת הייתה המולה. בלימודים היה קושי מכיוון שברומניה מתחילים ללמוד בגיל שבע ולא שש ולכן היה פיגור בחומר. לאור הקשיים הלימודיים, החליטו לשלוח את סבתא לפנימייה במשך שנתיים וחצי. לאחר תקופה של חוסר הסתגלות, החליטו לוותר על הפנימייה ופנינה חזרה הביתה. מעט זמן אחרי שחזרה סבתא התגייסה לצה"ל שם שירתה בנח"ל. פנינה חייה במן קומונה בגרעין בו היו חבריה הטובים ביותר.

בגיל 19 התחתנה סבתא עם סבי יעקב והם נשואים מאז ועד היום. לאחרונה הם חגגו 50 שנות נישואין. לסבתא כיום יש ארבעה ילדים, 11 נכדים ואחד נוסף בדרך.

סבתא שלי היא הסבתא הכי טובה שיש, אני מרגיש שזכיתי בה. התבשילים שלה הכי טעימים והכנסת האורחים שלה היא הטובה ביותר. אני מודה לה על כל מה שהיא עושה עבורנו.

הזוית האישית

רועי: נהניתי מאוד מתהליך כתיבת התיעוד. שמחתי לדבר עם סבתא וללמוד עוד על קורות חייה. הייתי שמח לעוד תכניות בסגנון זה.

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם

ציטוטים

” סבתא שלי היא הסבתא הכי טובה שיש, אני מרגיש שזכיתי בה.“

הקשר הרב דורי