מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא סופי

סבתא סופי והנכד אלעד
סבתא סופי עם אביה
קיבוץ גלויות

אני סבתא סופי נולדתי בארץ בשנת 1952 בבית חולים "הקריה" תל אביב לאמא דורה ולאבא מרדכי. עשר שנים לאחר שנולדתי נולדה אחותי נעמי. אותיות שמה של נעמי  נובעות מהשמות של האחיות של אבי שנספו בשואה. נעמי הוא גם שם של סבתי. אימי נולדה בתורכיה ובגיל שבע עשרה ברחה מהבית ועלתה לארץ ללא ידיעת הוריה. בגיל שמונה עשרה התגייסה לצבא. בעקבות עלייתה החליטו גם הוריה לעלות לארץ. סבא שלי ואחיו היו החייטים הראשיים של אטאטורק בתורכיה שהיה מייסד הרפובליקה של תורכיה ונשיאה. אבי נולד בפולין ובזמן מלחמת העולם השנייה הוא ניצל על ידי זה שהתגייס לצבא הרוסי, נלחם בגרמניה ואפילו ריגל לטובת הרוסים. כל משפחתו הושמדה בשואה. היו לו שבעה אחים. אחותו של אבי שנרצחה בשואה. התמונה היחידה שהיתה לו מהמשפחה

 

לאחר המלחמה עלה אבי לארץ באוניה בלתי ליגלית. האוניה נתפסה ונשלחה למחנה מעצר בקפריסין. כשהתאפשר הם חזרו לארץ. בארץ הכיר אבי את אימי.

אחות של אבא

תמונה 1

הורי בחתונתם

תמונה 2

 

 

 

ילדותי

גרנו בתל אביב ברחוב מרכז בעלי מלאכה, בחדר אחד קטן. המטבח היה מחוץ לחדר והאמבטיה הייתה מרוחקת מאוד. נאלצנו להתחלק עם השכנים. המרחב הציבורי בשכונה כלל: סנדלר, מכולת, בית כנסת  וגינה ציבורית.

אני זוכרת שפעם קיבלתי מאמריקה דובי. למחרת אמא שלי ראתה שאני רוחצת את הדובי ושאלה אותי מדוע אני רוחצת אותו ועניתי לה שהוא הגיע מאמריקה והוא בטח מלוכלך. ילדים.

למדתי בבית ספר "התחיה", בזמנו נקרא "ממלכתי ז". הייתי ספורטאית טובה. הצטיינתי באתלטיקה קלה וקיבלתי מדליות רבות. התגייסתי לצבא ושירתתי בחי"בב – חיילות בשירות המשטרה. בתקופה ששירתתי בצבא הכרתי את בעלי לעתיד ששמו אברהם נבעה. לימים בעלי עיברת את שם משפחתו למעיין.

בעלי אברהם (אבי) נולד באירן למשפחה עיראקית. הוא עלה לארץ בגיל חמש בשנת 1950 במסגרת עליית הנוער עם סבתו. הוא הגיע לקיבוץ דוברת ומשפחה בקיבוץ אימצה אותו. בהיותו בן שמונה עשרה התגייס למשטרה ושירת ביפו. בגיל עשרים ושתיים עזב את הקיבוץ והחל ללמוד גרפיקה. התחתנו בשנת 1971 ונולדו לנו תאומים רונן ונועם בשנת 1972.

עבדתי 44 שנה בבנק הפועלים. למדתי גם ציור ואיפור מקצועי. בעלי עבד במשטרה ונפצע בזמן רדיפה אחרי מכונית גנובה. הוא לא חזר לעצמו, היו לו בעיות בזיכרון ומצבו התדרדר. בשנים האחרונות הוא היה סיעודי ואני טיפלתי בו. לפני כשנה הוא נפטר.

היום אני בפנסיה. לומדת פיסול, עושה פילאטיס, נפגשת עם חברות כשהמצב מאפשר ונהנית עם משפחתי. יש לי ארבעה נכדים שאוהבים לבוא אלי. אני גרה מול הים בבת ים וכשהם באים אנחנו יורדים לים. יש לי גם כלב בשם חמודי.

 

הזוית האישית

סבתא סופי: אני מאד קרובה לאלעד והמפגשים היו ממש כיף. חבל שלא עשיתי את זה עם שאר הנכדים.

מילון

אטאטורק
מוסטפא כמאל אטאטורק (בטורקית: Mustafa Kemal Atatürk - "אבי הטורקים"; 1881 - 10 בנובמבר 1938) היה מדינאי ומנהיג צבאי טורקי, מייסדה של הרפובליקה של טורקיה ונשיאה הראשון. נחשב לאבי האומה הטורקית.(ויקיפדיה)

עלייה בלתי ליגלית
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. אומנם כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי חוקי ובלתי מאורגן התגברה מאז תום מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934. כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”נאלצנו להתחלר עם השכנים“

הקשר הרב דורי