מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא מרים שכרעם

פעילות כללית במסגרת התכנית
תעודות הוקרה של התכנית
חייה של סבתא מירי בקצרה

שמי עלמה שכרעם, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי מירי שכרעם, ומתעדת את סיפורה:

סבתי עלתה לארץ בגיל ארבע וחצי, היא נולדה בעיר שאנגחאי שבסין. לפני שעלו לארץ, חיו סבתא והוריה בעיר חרבין, גם היא בסין. חרבין היא עיר תת-מחוזית ובירת מחוז חיילונגג'יאנג שבצפון מזרח סין. מרכזה של העיר נמצא במחוז דאולי. העיר שוכנת על גדות נהר שונגואה. העיר היא מרכז תעשייה אזורי וכן מרכז התקשורת המרכזי בצפון מזרח סין, מקור שמה של העיר בשפת מנצ'ו ומשמעה: "מקום לייבוש רשתות דייגים". ראשוני היהודים הגיעו לחרבין מרוסיה וממזרח אירופה ב-1898, אחרי מלחמת רוסיה יפן, ב-1905, התיישבו בעיר חיילים יהודים משוחררים רבים. אליהם הצטרפו גם פליטים מפרעות 1905 – 1907 במחוזות דרום מערב רוסיה. ב-1908 חיו בחרבין כ-8,000 יהודים. אחרי המהפכה הבולשביקית ברוסיה ב-1917 היגר גל נוסף של יהודים לחרבין. סבתא רבתא וסבא רבא שלי הם חלק מן הגלים הללו שנמלטו מרוסיה. סבתא מתארת את ילדותה כילדות מאושרת.

בישראל, התבגרה סבתא מירי ושירתה בצבא. היא זוכרת שהרגישה עם הגיוס כאילו היא הולכת אל הלא נודע, אבל בסוף, אמרה סבתא, זה לא היה כל כך נורא, ושם גם הכירה את בן זוגה, סבא שלי. סבא שלי כבר אינו בין החיים, הוא היה חולה מאוד, לכן סבתא אומרת שאמנם הייתה עצובה מאוד כשנפטר, אבל גם הרגישה הקלה עבורו משום שהוא כבר לא סובל יותר.

סבתא כאימא צעירה

סבתא סיפרה לי על בנה, אבא שלי, כילד. היא זוכרת כשאבא היה בן 3, הוא היה אצל מטפלת בזמן שעבדה. יום אחד אבא נעלם למטפלת. סבתא והשכנים חיפשו אחריו בבהלה רבה, כי חששו שהלך לכיוון הים, וזה יכול להיות מסוכן מאוד לפעוט. למרבה המזל, אחד השכנים שרכב על אופניים מצא אותו בשכונה אחרת, והכל בא על מקומו בשלום. כשנשאל למה הלך ככה, בלי לומר לאף אחד או לבקש רשות, אבא אמר שהלך לחפש את אחיו הגדול בבית הספר..

מחוויית הגידול של אבי, סבתא מספרת שהכי אהבה את העובדה שאבא היה ילד טוב, מתחשב ועוזר: כל יום בדרך לבית הספר הוא היה משאיר סל קניות ובחזרה היה קונה כל מה שהיה כתוב ברשימה.

על חוויית הסגרים של מגיפת הקורונה העידה סבתא שלפעמים הייתה בודדה ועצובה, כמו כולם, אבל התגברה. סבתא מקווה שבקרוב כולנו נחזור לשגרת החיים הרגילה שלנו.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר האזורי משגב בעצמון שגב, התשפ"א, בהנחיית המורה המובילה שני מויאל.

מילון

גושפנקא
חותמת רשמית, חותם / אישור ממקור מוסמך או רשמי. (מילוג). ההכרה שסוביקט רשאי לבצע פעולה או להחזיק בזכות כלשהי, למשל בזכות להנהיג ולשלוט על אחרים. ("לגיטימציה", ויקיפדיה)

שאנגחאי
(בכתב סיני: 上海) עיר נמל במזרח סין. זו העיר בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם, עם למעלה מ-24 מיליון בני אדם, הגרים בעיר ובמטרופולין הסובבת אותה. העיר ממוקמת על נהר חְווַאנְגפּוֹ, פלג של נהר היאנגצה. העיר משמשת מרכז מסחרי, תעשייתי ותרבותי ויש בה 36 אוניברסיטאות. חלק קטן מתושביה של העיר מתגוררים בספינות העוגנות לאורך המזחים הרבים בעיר. שאנגחאי היא העיר הגדולה ביותר ברפובליקה העממית של סין, אולם היא אינה בירתה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשנשאל למה הלך בלי לבקש רשות, אבא שלי אמר שהלך לחפש את אחיו הגדול בבית הספר..“

הקשר הרב דורי