מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא יהודית מאיר

אני בשיעור רכיבה על סוסה
סבתא שלי רוכבת על סוס פוני
סיפור תקופת הילדות וההתבגרות של סבתא יהודית מאיר

סבתא יהודית מספרת: "כאשר הייתי ילדה לא הייתה לי משפחה. רק זוג הורים. לא היו דודים, לא היו סבתא וסבא ולי גם לא היו אחים ואחיות. היו לנו חברים, משפחת אברבנל. הם היו חברים טובים. אבי והבעל שם היו פרטיזנים יחד במלחמה. היה להם בן בשם נתן, שיחקנו המון יחד והיינו קשורים מאוד. ההורים קראו לו "נתן החתן". בגיל 10 עליתי לארץ ישראל והפרידה ממנו היתה קשה מאוד. נולדתי אחר השואה. כל חיי הייתי בת יחידה ודאגו לי מאוד ופינקו אותי.

למדתי בפולין בעיירה ואובזיק, למדתי בבית ספר יהודי על שם "י.ל. פרץ", שם למדתי גם את שפת היידיש. בנוסף, הייתי בחוג ריקוד ולמדתי ריקודי עמים, כמו ריקוד רוסי והונגרי וגם למדתי לרקוד וולס. בגיל 7 או 8 התחלתי ללמוד פסנתר שהיה חוג חובה וגם ריתמיקה וגם חוג סולפג. זה חוג שלומדים בו לשיר מתווים. התחביב העיקרי היה דקלום שירים ולרכוב על האופנוע של אבא שלי ולטייל.

נעורים

כילדה, לא הרשתי לעצמי למרוד. הייתי ילדה טובה כי הורי היו ניצולי שואה ולהם היו חיים קשים. לא רציתי להקשות עליהם. עבדתי כבר בגיל 17. עזבתי את הלימודים כדי לפרנס את הבית. אבי היה בבית חולים ונאלצתי לעזור. לא שירתי בצבא. בזמן הצבא עבדתי לפרנסת הבית והייתי בת יחידה.

נישואים

ההיכרות שלי עם סבא היא סיפור מעניין. טסתי עם אימא שלי לגרמניה. היא טסה כדי להעיד במשפט נגד פושע נאצי. בדרך חזרה לישראל, בשדה התעופה, פגשתי את אלי, סבא שלך. הוא חזר מתקופה בה עבד בחילופי סטודנטים מהטכניון במפעל מטוסים. השאר היסטוריה…. התחתנו בעיר שגרתי בה נהריה. המפגש הראשון של המשפחות היה מפגש שמח ביותר.

סרטוני תיעוד, סבתא יהודית מספרת:

עץ המשפחה

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא: אהבתי לשתף פעולה עם טלי. לדעתי, התכנית חשובה, מלמדת פרק בהסטוריה משפחתית.

טלי: נהנתי מאוד ללמוד עם סבתא שלי והתעניינתי בסיפורים.

מילון

הנצחה
הנצחה היא פעולה שמטרתה לשמר את זכרם של אירוע, אישיות או קבוצת אנשים. ישנן דרכים רבות ומגוונות להנציח, אך המכנה המשותף הוא שפעולת ההנצחה מתבצעת על ידי תווך שנתפש כנצחי. הצורך האנושי בהנצחה נובע משילוב של מספר גורמים: עובדת היותנו בני תמותה וההכרה העמוקה בכך, העובדה כי הצער על האובדן והזיכרון הם אישיים ותחושת הצורך לחלוק אותם ולהעבירם גם לאנשים אחרים, בדרך כלל לדורות הבאים. הנצחה נעשית על ידי משפחתו של המונצח, ועל ידי ארגונים, רשויות מקומיות ומדינות. (ויקיפדיה)

סבתא
אהבה ללא תנאים. קשר עם הנכדים שיש בו רק טוב. קבלה ונתינה.

ציטוטים

”לא הרשתי לעצמי למרוד. הייתי ילדה טובה כי הורי היו ניצולי שואה ולהם היו חיים קשים. לא רציתי להקשות עליהם“

הקשר הרב דורי