מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חנה בלושטיין חיל האוויר במלחמת ששת הימים

קרבות האוויר מלחמת ששת הימים
קרבות האוויר מלחמת ששת הימים
סיופור אישי על סבתא במלחמת ששת הימים

שמי אריאל מאיה, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי חנה בלושטיין. סבתא חנה נולדה בשנת 1949 בתל אביב לבית משפחת כהן. סבתא סיפרה לי על השרות הצבאי שלה ועל תקופת מלחמת ששת הימים.

רקע – מלחמת ששת הימים

"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה".(ויקיפדיה)

בשנת 1967 כסבתא שלי התגייסה לצבא היא שרתה בחיל אוויר בתפקיד של מיוחד מול מק"מ, היא ישבה מול מסך שעליו הופיעו כל המטוסים שהיו במרחב האווירי של ישראל ואת האינפורמציה הזאת העבירו ללוח גדול מוצג מול קצינים ומפקדים שהיו בקשר עם הטייסים שהיו בקשר עם הטייסות והיו אחרים על ההגנה האווירית של ישראל.

קרבות האוויר במלחמת ששת הימים

תמונה 1

כשפרצה מחמת ששת הימים בבוקר ה – 5 ליוני סבתא לא הייתה במשמרת והייתה כמו כל אזרחי ישראל במקלטים, בחרדה בגלל צפירות ובגלל שלא ידעה מה קורה. כשהיגיעה שעת המשמרת שלה, במשמרת אחר הצהריים, ברגע שהיא נכנסה לבונקר, היא ראתה שכולם צוהלים ושמחים – מצב הרוח היה הפוך לגמרי מאשר מחוץ לבונקר. הסיבה התבררה לה מהר מאוד, הסתבר שמטוסי חיל האוויר שלנו, בבוקר מוקדם תקפו את כל שדות התעופה של האויבים ושיתק את כל המטוסים שלהם, דבר שחרץ את גורל המלחמה והביא לניצחון אדיר על כל אויבי המדינה – מצרים ירדן סוריה ועיראק.

הזוית האישית

אריאל מאיה: השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי חנה בלושטיין. סבתא חנה  סיפרה לי על השרות הצבאי שלה ועל תקופת מלחמת ששת הימים.

מילון

מלחמת ששת הימים
"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה".(ויקיפדיה) 

ציטוטים

”הסתבר שמטוסי חיל האוויר שלנו, בבוקר מוקדם תקפו את כל שדות התעופה של האויבים ושיתק את כל המטוסים שלהם“

הקשר הרב דורי