מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתי שטיפט מדריכת גדנ"עים וטירוניות בצבא

לאחר משימת הסיכום של הקשר הרב דורי
בסיס שדה בוקר בו סבתא שירתה בצבא
מעליה לישראל בהתגוררות במעבורת לקיבוץ אילון

סיפורה של סבתא מתי שטיפט

נולדתי בשנת 1947 בגרמניה שמי הוא מתוקה שטיפט. אמי קראה לי בשם זה מכיוון שזה היה שמה של סבתי (מצד אבא)  נולדתי לאחר השואה בעיירה קטנה בגרמניה בשם "שפיצלר". נולדתי כבת יחידה (למרות שאמא שלי רצתה עוד ילדים אך לא הצליחה).

בצבא כינו אותי מתי (כקיצור השם ) אהבתי את השם: "מתי" ונשארתי איתו עד היום. נולדתי באחרי השואה בעיירה קטנה בגרמניה שבה התאספו פליטים בכל אירופה כדי לעלות לארץ ישראל.

כאשר ההוריי ואני עלינו לארץ גרנו במעברה שהיא מחנה אוהלים. לאחר מכן עברנו לכפר ערבי נטוש ברחובות בשם זרנוגה. היו מלא בוסתנים עם עצי פרי בכפר היו: עצי תות ענקיים, רימונים, תאנים, תמרים, ענבים… היה לנו בחצר באר עם מים ולא היו שירותים כמו בימנו ולכן היה בחצר צריף קטן עם בור ספיגה. באמצע הכפר היה מגרש גדול שבו היינו משחקים: תופסת, מחבואים מחניים… וגם היה בכפר גם גן ילדים ובית ספר יסודי (היו המון ילדים שם). כשהייתי בכיתה ד' עברנו לרחובות מזרנוגה ושם למדתי בבית הספר של העיר וגם בתיכון. בזמני לא היה חטיבת ביניים ויסודי היה מכיתה א' עד ח'. הייתי תלמידה מצטיינת במיוחד אהבתי אומנות. היו סוגים רבים של מורים שחיבבתי והיה בינינו קשר חזק

בשעות הפנאי, כאשר אני וחברי נפגשנו היינו יוצאים החוצה ומשחקים משחקים כמו: שלושה מקלות, שבע אבנים וכו' או שהיינו קוטפים פירות מהשדה ליד ביתי. חגגתי את בת מצוותי ללא אולם אירועים אלא הזמנתי את כל כתתי לביתי וחגגנו.

בשנות העשרים לחיי, נהגנו לשמוע את שירי "אלביס", "החיפושיות" ועוד מלא זמרים. כמו כן, היינו מבלים בעיקר בהצגות ובתי הקולנוע. הייתי הולכת לקולנוע ל"הצגה יומית" זה היה סרט שהיה מוקרן ארה"צ.

בצבא הייתי בתפקיד של מדריכה של גדנ"עים וטירוניות וחיילות. שירתתי בבסיס שדה בוקר בנגב קרוב למצפה רמון (עיר קטנה בנגב) ושם פגשתי את בעלי. הוא היה באותו בסיס. ואחרי שהשתחררתי מהצבא למדתי באוניברסיטה בירושלים מתמטיקה ופיזיקה. באמצע שנת הלימודים החלטנו להתחתן.

הנוף בבסיס בו שרתתית

תמונה 1

יש לי ארבעה ילדים ותשעה נכדים היום.

לאחר שאני ובעלי התחתנו עברנו לגור בקיבוץ אילון עבדתי בבתי ילדים, במפעל פסיפס לאחר מכן הלכתי ללמוד ציור ארבע שנים בתל אביב לאחר מכן חזרתי למפעל הפסיפס כמתכננת בשלב מסוים החלטתי לשנות כיוון וללמד בחטיבת ביניים ולאחר מכן חטיבה עליונה מתמטיקה ומדעים בשנת 2000 החלטנו לעזוב את הקיבוץ וגרנו במושב יערה.

יצאתי לפנסיה בשנת 2010.

בעלי חלה ובסופו של דבר, לצערי, הוא נפטר. לפני שנתיים החלטתי לחזור לאילון ואז אני חיה באילון.

 

קישור לקובץ התיעוד: רז שטיפט

הזוית האישית

סבתא תמי שטיפט: היה נחמד, שיתוף פעולה מאוד נעים. נהנתי, ואני מקווה שהפרויקט הזה ימשיך לעוד הרבה שנים

רז שטיפט ו'4 ביה"ס רמז נהריה: הפרויקט היה מהנה מלמד ונחמד וזה קירב אותי וסבתי יותר מאשר מה שהיינו.

מילון

בסיס גדנ"ע שדה בוקר
בסיס גדנ"ע שדה בוקר הוא בסיס גדנ"ע השוכן בסמוך למדרשת בן-גוריון שבשדה בוקר. מפקדי הנוער בבסיסים עוברים הכשרה הכוללת טירונות וקמ"ד (קורס מפקדי נוער) בסיס בבה"ד החינוך, שבעיר הבה"דים.

ציטוטים

”עם בלי כיבוד עבר זה עם בלי עתיד“

הקשר הרב דורי