מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של מפית

סבתא ואני
המפית הרקומה
המפית הרקומה שעוברת במשפחה ועל אפיית עוגות של פעם

סיפור העלייה של ההורים של סבתא שלי

ההורים של סבתא החליטו לעלות לארץ ישראל אחרי מלחמת העולם השנייה, לאחר ששרדו את השואה. הם נאלצו לחצות גבולות בחשאי וברגל והשאירו את רוב חפציהם ברומניה. גם מהמעט שלקחו עימם, נאלצו להיפרד במהלך חציית הגבולות מכיוון שזה היה כבד, וכך נפרדו מתמונות ומזכרות כדי להקל על מסעם הארוך והגיעו לארץ כמעט ללא ציוד.

בהגיעם לארץ עברו ממחנות העולים לעיר צפת, בה התיישבו והקימו משפחה.

סיפור החפץ שעובר במשפחה

מפית רקומה שמונחת בשולחן סדר פסח, ליד קערת פסח. בתוך המפית מונחות שלוש מצות שאחת מהן היא האפיקומן. המפית הרקומה הועברה מסבתא רבתא לסבתא שלי. מפית זו מחברת שני סיפורים דומים וחשובים למשפחתנו ולעמנו.

תמונה 1

סיפור יציאת מצרים

המפית הרקומה שמונחת כל שנה על שולחן הסדר שלנו, מספרת את סיפור יציאת מצרים ואת מסעם הארוך והמייגע של בני ישראל במדבר כארבעים שנים במטרה לשוב לארץ כנען, ארץ מולדתם. הם כבשו אותה והתיישבו בה כעם עצמאי. המפית העגולה היא מעין סגירת מעגל בין הסיפור של עם ישראל לבין הסיפור האישי של משפחתנו.

עוגות של פעם

סיפור שמסופר במשפחתנו מפעם לפעם….

איך אופים עוגות היום? מכינים לפי מתכונים, מכניסים לתנור אפייה שבמטבח שלנו, מוציאים ומגישים לבני הבית או לאורחים.

איך אפו עוגות כשסבתא שלי היתה ילדה?

סבתא רבתא אהבה מאד לאפות עוגות. היא אפתה לפי מתכונים של אימא שלה, או של שכנות וחברות. את העוגות הניחה יפה על תבנית ושלחה את סבתא שלי אל המאפייה שבשכונה כדי לאפות אותן. סבתא נשאה את התבנית בידיה אל המאפייה. האופה קיבל את התבנית ואמר לה מתי לשוב לקחת את העוגות האפויות ומהו המחיר. במאפייה היו כל העוגות של השכונה שחיכו לתורן להיאפות. כשהגיע הזמן לבוא לאסוף את התבנית עם העוגות האפויות, סבתא שלי וחברותיה הלכו למאפייה, שריחות מדהימים אפפו אותה, ובשמחה לקחו עוגות ריחניות מעשי ידיהן של אמהותיהן המוכשרות.

הזוית האישית

אדוה: מאוד נהנינו, סבתא ואני, מכל תכנית הקשר הרב דורי ומן העבודה המשותפת.

מילון

עצמאות
אי תלות באחר, עמידה ברשות עצמו. בני ישראל בהגיעם לארצם , ארץ כנען, הפכו לעצמאיים בניגוד להיותם עבדים במצרים. ההורים של סבתא הגיעו לארץ בשנת 1948, השנה שמדינת ישראל הפכה להיות עצמאית.

ציטוטים

”המפית העגולה היא סגירת מעגל בין הסיפור של עם ישראל לסיפור של משפחתנו“

הקשר הרב דורי