מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ילנה שיטובקין

אני ועילי נכדי
אני ובעלי בצעירותנו
ילדותי וחיי בסיביר ועלייתי לארץ ישראל

אני ילנה שיטובקינה נולדתי בשנת 1950 ברוסיה בעיר "קראסנואירסק" (מרכז סיביר) לנינה ויצחק פצנקר שנולדו בעיר "קראסנואירסק". אמי עבדה כספרנית בספריה של האוניברסיטה בסיביר ואבי יצחק היה מהנדס חשמל בתחנת כוח.

תמונה 1
אמי בגיל 8

אחי לאוניד נולד בשנת 1947. גדלתי בבית חם והייתי מצטיינת בבית הספר שלי והיו לי הרבה חברים. למזלי זאת הייתה תקופה כיפית מאוד, כי גלשנו על מחלקיים ועשינו סקי, שיחקתי כדורגל עם הבנים. אחי לאוניד, היה שחקן הוקי קרח מאוד מפורסם ברוסיה. אחי חי כל חייו ברוסיה וגם שם נפטר בגיל 70.

תמונה 2
אחי לאוניד

ברוסיה עבדתי כדיילת אוויר וטסנו בכל רחבי ברית המועצות. ראיתי הרבה מקומות מעניינים לדוגמה: אוקיאנוס הקרח הצפוני, שם ראיתי דובים לבנים יפים מאוד‎ כמו בגני חיות והיה שם המון שלג, באזור הזה חשוך לאורך כל החודש, שם ראיתי את אורות הצפון, מראה מרהיב ביופיו.

תמונה 3
לפני טיסה

באחת מהטיסות שלי כדיילת, בזמן הנחיתה, הגלגל הקדמי לא ירד ולכן לא היה מספיק מרחק עצירה, המסלול נגמר למטוס והמטוס המשיך לנסוע על האדמה. במטוס היה שקט כי הדיילות, שאני ביניהן, הרגענו את האנשים היינו מאוד קרובים לתאונה, במזל הארוע הסתיים בשלום. אחרי תשע שנים כדיילת אוויר למדתי תחום חדש, במגדל פיקוח כפקחית טיסה, באחד הימים קרה מקרה מפחיד מאוד, שני מטוסים התקרבו אחד לשני, הזהרתי אותם בזמן ונמנע אסון גדול. לא האמנתי שמנעתי קטסטרופה בסדר גודל כזה.

בגיל 42 בשנת 1992, עליתי לארץ עם בתי ריטה שהייתה בת 11, היא למדה בבית ספר "בן צבי" והיא לימדה אותי עברית בנוסף ללימודי באולפן. ריטה החלה את לימודיה כרקדנית ריקודים סלוניים כבר ברוסיה, והמשיכה לרקוד בארץ. למדה בבית ספר "בן צבי" ביסודי ולאחר מכן למדה בתיכון "דה שליט" ברחובות. למדה באוניברסיטת "תל אביב" קיבלה תואר ראשון ברפואה.

תמונה 4
בארץ עבדתי בבית מלון "דן אינטרנשנל" בתל אביב כמנהלת משק.

בשנת 2008 התחתנה ריטה עם בן פרדמן שנולד ב"בסנט פטיסבורג" והגיע לארץ בגיל עשר, בשנת 1990 יחד  עם הוריו: דינה וארקדי ועם אחיו ליאור.

תמונה 5
ריטה בתי ומשפחתה

אמא של דינה עברה תקופה של מלחמה קשה בסנט פטסבורג, היא חיה במצור 90 יום בלי אוכל בקור של מינוס 40 מעלות. הייתה תקופה קשה מאוד כמו בתקופת הצנע עם שוברים, את האוכל הביאו דרך אגם לדוגה (דרך החיים) ומלמעלה הפציצו ממטוסים. 630,000 איש מתו באותו מצור נוראי. לאחר המצור היא ילדה את דינה בשנת 1950. ההורים שלי לא השתתפו במלחמה עצמה הם עבדו איפה שאין מלחמה, במפעל לייצור נשק בו ייצרו כלי נשק לאותה מלחמה נוראית.

דינה

הזוית האישית

סיפורה של ילנה שיטובקין תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

סיביר
הוא אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. גבולות האזור הם הרי אורל במערב, האוקיינוס השקט במזרח, אוקיינוס הקרח הצפוני בצפון, ובדרום - האזורים ההרריים בצפון-מרכז קזחסטן, מונגוליה וסין. רוב רובו של האזור, מלבד הקצה הדרום מערבי, שייך לרוסיה. שטחו של חבל סיביר 13.1 מיליון קמ"ר והוא מהווה כ-77% משטחה של רוסיה. חבל סיביר גדול יותר מהמדינה השנייה בשטחה בעולם (קנדה). האקלים בסיביר הוא ממוזג יבשתי, עם הפרשי טמפרטורות חדים בין קיץ לחורף. בסיביר חיים 40 מיליון תושבים, כ-28% מאוכלוסייתה של רוסיה

ציטוטים

”גדלתי בבית חם והייתי מצטיינת בבית הספר שלי והיו לי הרבה חברים.“

הקשר הרב דורי