מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ילידת ירושלים

רותי ואלישבע במפגשי התכנית בבית הספר
תמונת מחזור מהגן
לידה במצור בירושלים

שמי הוא רותי. אבא שלי אהב את השם הזה. הייתי בת הזקונים ולכן הוא העניק לי את שמי. לפני הנישואין שם משפחתי היה פסו. מקור השם ממגורשי ספרד. לאחרונה חקרתי את שם המשפחה באתר שנותן אזרחות למגורשי ספרד ומצאתי שם את שם המשפחה.

נולדתי בארץ בז' אדר ב' תש"ו, 10.3.1946. נולדתי בירושלים בזמן המצור שהיה על העיר, בבית חולים הדסה על הר הצופים שזה מקום היסטורי.

הייתי בת הזקונים במשפחתי. היינו חמישה אחים. כמובן שבתור בת זקונים קיבלתי יחס מיוחד והרבה אהבה.

מכיון שהיה מצור בירושלים ומחסור בתחומים רבים כולל באוכל ומים. לא היה מקום להלין אותי כשנולדתי. לכן הכניסו אותי לתוך ארגז ירקות שניסו לרפד ככל האפשר.

כשהייתי בת שנתיים בן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל ואז פרצה מלחמת השחרור, המצור הסתיים, ובהזדמנות הראשונה שאפשר היה לצאת מירושלים אבא שלי העביר את המשפחה בכל פעם שני ילדים ומבוגר חזרה לחיפה. הוא עשה זאת כדי שאם חס וחלילה יקרה משהו לא כל המשפחה תיפגע.

לחיפה הגענו לבית שננטש על ידי הערבים שברחו מהעיר ברחוב שנקרא "מדרגות תימן". זה היה בית בשכונה  טעונת טיפוח אבל היו שכנים נהדרים וחיי חברה טובים מאוד.

היו שני חדרים בביתי. כשהייתי קטנה לא היו לי צעצועים. אך כשהייתי כמעט בגיל עשר הלכתי למועדון כמו מתנ"ס של ימינו ושם לימדו אותי להכין בובות. הבובה שהכנתי היתה הצעצוע שלי. בילדותי בכלל לא אהבתי לאכול למרות שאמי הייתה בשלנית מדהימה. למדתי בבית הספר אליאנס שם למדנו צרפתית בעיקר כשפה שנייה. עד היום אני מאוד מחוברת לשירים בצרפתית שמזכירים לי את העבר. כיום אני מאוד מחוברת לשירים של פעם. אני משתתפת בשירה בציבור ושם מעלים שירים ישנים עם הרבה נוסטלגיה.

בילדותי נאלצתי לפרוש מהתיכון בעקבות בעיות כלכליות בביתי. הלכתי לעבוד בבנק בחיפה משמונה עד ארבע כל יום ובערב הייתי לומדת בבית ספר מקצועי "דעת" שהיה בשעות הערב במשך שלוש שנים.

 

הזוית האישית

אלישבע: נהניתי מאוד לעשות את העבודה. הייתה לי הזכות להכיר את רותי הוותיקה שלי. מהסיפורים עוצרי נשימה שלה יצא לי להכיר יותר את הדור הזה להתחבר אליו יותר. העבודה גרמה לי להרגיש סיפוק אדיר שאנשים מהמדינה שלי מהעם שלי עברו כאלה דברים. הרגשתי שאני מקבלת המון מרותי. אני מאחלת לרותי רק בריאות, אושר והצלחה בכול. אוהבת המון.

רותי: מאד נהניתי לעבוד עם אלישבע, נערה איכותית רגישה ומקסימה. יש בה בגרות נפשית להבין אישה בגילי והתהליך זרם בינינו. זכיתי גם לארח אותה בביתי. לסיכום היה חוויתי ומהנה לדלות זיכרונות ולתת לאלישבע להעלות אותם על הכתב.

מילון

חובזה
קציצות חובזה הן בעצם קיצות מעלים שאימי הייתה נוהגת להכין בזמן המצור הקשה בירושלים.

ציטוטים

”הכל קורה לטובה, מכל מכשול אנו צומחים ולומדים.“

הקשר הרב דורי