מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של הספרנית המיתולוגית

מריאנה בספריה
מריאנה עם החיוך המופלא
אהבתה של מריאנה למקצוע הספרנות

שמי מריאנה, נולדתי בשנת 1945 בעיר יאש בצפון מזרח רומניה. בגיל 17 אחרי שסיימתי בגרויות עליתי לישראל. רציתי ללמוד עברית אז שלחו אותי לאולפן בקיבוץ גשר בעמק בית שאן, שם למדתי עברית והכרתי את בעלי. התחתנו לאחר שנתיים, ובשנת 1965 עברתי ליקנעם.

יש לי שני בנים ובת ושבעה נכדים, בשנת 1973, לאחר שמלחמת יום הכיפורים הסתיימה, התחלתי ללמוד באונבירסיטת חיפה ספרנות ובמקביל עבדתי בחצי משרה בספריה ביוקנעם.

הספרנות היתה "אהבה ממבט ראשון": ספרות ילדים היתה לי קשה כי לא למדתי את הנושא הזה, אך לא היה לי קשה בשום דבר אחר. השלמתי מהר את הפערים וסיימתי. לאחר שלוש שנים וקבלתי תעודת ספרנית. בשנת 1978 התפנה מקום לניהול הספריה ואני קיבלתי את התפקיד. לאחר מכן למדתי שלוש שנים ניהול ספריות, אהבתי תמיד להתקדם בעקבות החדשנות. היינו הספריות הראשונות עם מחשוב והיינו ״פיילוט״ לכל הספריות בישראל.

המוטו שלי הוא "לשרת את הציבור לפי הצרכים שלו", והיה לי מאוד כיף לעשות זאת. אמנם היתי המנהלת ותמיד חפשו אותי לעזרה ויעוץ, כשראו אותי ראו את הספרייה – וספרייה הייתה מריאנה. שום דבר לא היה לי קשה. הקמתי שתי ספריות: אחת במרכז ליד הדואר ביקנעם, והקמנו את הספריה במתחם של המתנס- הספריה המרכזית ביקנעם.

על  מסירותי לעבודה קיבלתי אות עובדת מצטיינת והרבה מכתבי תודה, הקמתי קשרים עם מוסדות ציבוריים של כלל בתי הספר והרמתי את הפרוייקט לקידום הקריאה ופעילויות לילדים ומבוגרים כאחד. בשנת 2009 קבלתי פרס מנהלת מצייטנת ארצית, הפרס הוענק בבנייני האומה. לאחר 39 שנים פרשתי לגמלאות והשארתי ספרייה לדוגמה בצפון עם סניף, וכולם מכירים אותי ואת פעלי. כשרואים אותי אומרים לי: "הנה הספרנית המיתולוגית"..

אני חושבת שהיתה לי הזכות והעונג לעבוד וגם להינות במה שעבדתי. הגעתי לגיל שבו אני אוהבת כמעט כל דבר: את הילדים, הצגות ולקרוא המון ספרים. בתור גמלאית אני מתנדבת מתאם העמותה ׳ידיד לחינוך׳, פעם בשבוע אני מתנדבת בתכנית הקשר הרב דורי ובסניף הועד למען החייל. אני נהנית מכל רגע, נתינה זה יותר קבלה. ואני אוהבת את התלמידות שאני עוזרת להן: ירדן היא כמו הנכדה השמינית שלי ואני נהנית מזמן איכות עם אגם.

בסך הכול החיים יפים: צריך לדעת מה לבחור ולהסתכל על חצי הכוס המלאה. ואני גאה שאני שייכת למשפחת דליות.

הזוית האישית

ירדן: היה לנו נחמד להכיר אחת את השניה ולשתף דעות, רעיונות ובעיקר לשמוע סיפורים על עברה של מריאנה.

מילון

Salut
שלום

Ce mai faci?
מה שלומך?

ספרן
ספרן הוא מי שבמקצועו מתמחה בקטלוג ספרים, במיונם, בחיפוש מידע בספרים ובמאגרי מידע דיגיטליים ובניהול ספריות. מקצוע הספרנות נלמד יחד עם מקצוע המידענות, שמטרתו להעניק לספרן-מידען את הכלים לנווט בין מקורות הידע הרבים, לאתר ולשלוף את המידע הנדרש תוך כדי שימוש במערכות מידע ושיטות חיפוש מתוחכמות במחשב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם קרן שמש אינה חודרת מבעד לחלון, הרופא ייכנס דרך הדלת“

”כשרואים אותי אומרים לי: הנה הספרנית המיתולוגית“

הקשר הרב דורי