מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דבורה מאחוזת הדרים מספרת על עלייתה מבודפשט

דבורה עם אוריאל
אחוזת הדרים
סיפור העלייה של דבורה

אנו התלמידים: אוראל מור, רועי זעפרני, יאיר לוי ליוונו השנה בתכנית הקשר הרב דורי את דבורה. דבורה סתם היא דיירת בבית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים, במהלך השנה ביקרנו וליווינו את דבורה ושמענו את סיפור עלייתה מהונגריה לישראל.

דבורה נולדה בשנת 1941 בבודפשט שבהונגריה ועלתה לארץ בשנת 1951 עם אביה ואמה ושתיי אחיותיה.

דבורה עלתה מהעיר בודפשט בעקבות המלחמה. היא מתארת את החיים בבודפשט, העיר שהייתה תחת השלטון הקומוניסטי והנוקשה. כששאלנו אותה אם משפחתה עלתה לישראל מטעמים ציוניים היא אמרה: "לא מדויק, כ – 30% מההחלטה לעלייה היו מטעמים ציוניים, אבל הסיבה העיקרית לעלייתנו הייתה המצוקה הכלכלית והיחס האנטישמי בבודפשט. לאבי היה עסק פרטי, אבל בבודפשט היה שלטון קומוניסטי ובשלטון קומוניסטי, אין דבר כזה "עסק פרטי" – הכל שייך למדינה ולכן פשטו לנו על העסק והרסו אותו.

אמא שלה עודדה את רעיון העלייה לארץ ישראל, אביה פחות אהב את הרעיון, אבל בסופו של דבר הם אזרו אומץ ועלו לארץ. דבורה זוכרת אירוע מיוחד, בדרכה לארץ, היא מתארת, שכאשר הפליגו באנייה דרך מרסי היא ראתה מחזה מדהים, היא עמדה בקצה האנייה וראתה את הר הגעש בהתפרצותו. "זה אחד מהמחזות המרהיבים שראיתי בחיי", אומרת דבורה.

הזוית האישית

תיעוד סיפורה של דבורה סתם, נעשה ע"י התלמידים: אוראל מור, רועי זעפרני, יאיר לוי מהישיבה התיכונית ברמת גן. בית הספר אימץ את אחוזת הדרים, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בהדרכה וליווי של המורה תמר גרציק, מנהלת אחוזת הדרים יערה הספל והעובדת הסוציאלית שליוותה את הקבוצה אהובה זיו.

 דבורה מספרת לתלמידים

תמונה 1

 

בית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים

מילון

בית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים
בלב רמת גן, בסמוך לתיאטרון רמת גן הוותיק, הוקם לו בית אבות אחוזת הדרים, אשר נותן לדייריו מסגרת מגורים נוחה ובטוחה, טיפולים כנדרש וחיי חברה פעילים למדי, תוך שכנות לבני גילם.

ציטוטים

”היא עמדה בקצה האנייה וראתה את הר הגעש בהתפרצותו“

הקשר הרב דורי