מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא גאולה חיילת בנח"ל

סבתא בצבא
סבתא וסבא ביום הנישואין
חייה של גאולה קדם בקצרה

ילדות

שמי גאולה קדם, נולדתי בישראל, תל אביב במאי 11, 1940.

הילדות שלי הייתה רגילה וטובה. הרגשנו חופשיים, שיחקתי הרבה מחוץ לבית עם חברים. נהגנו לשחק משחקים כמו מחניים, קלאס, חמש אבנים ועוד. למדתי בבית ספר דתי ושמו "רמב"ם", לא הייתה לנו תלבושת אחידה בבית הספר והנושא האהוב עלי היה עברית.

הוריי היו מקסימים, אימא תמיד הייתה נדיבה ונהגה לעזור לזולת ולחלק לילדים אוכל בבית ספר, ואבא היה מקסים ואוהב תורה. המאכלים האהובים עלי היו מאכלים תימניים כמו ג'חנון, מלוואח, ממולאים, עסיד ועוד. היינו רוכשים אוכל במכולת, ירקנייה ובשוק היינו קונים ירקות מאיש עם עגלה.

צבא

בגיל 17 קבלתי את הצו ראשון לגיוס לצה"ל ואני החלטתי שאני הולכת לשירות הצבאי, כששאלו אותי איפה אני רוצה להתגייס? אמרתי לחיל הנח"ל, רחוק מהבית, להיות עם חבר'ה. במסגרת השירות בנח"ל, עבדתי בקיבוץ, עזרתי במטבח ועשיתי עבודות בשדה.

 חיילת בנח"ל

תמונה 1

מדי פעם היו לנו תחרויות ספורט, ואני תמיד השתתפתי בהם. פעם אחת לאחר תחרות, עצרה משאית בכביש והאיש שבתוכה (סבא) שאל אם אנחנו רוצות טרמפ, עלינו על המשאית ובסוף הנסיעה הוא שאל אותי אם אני רוצה לבוא לסרט, סירבתי ומכיוון שהייתי צריכה ללכת לעזור בבית. הוא אמר שאני עוד אפגוש אותו, וככה נהיינו חברים ולבסוף זוג.

הטרמפ שהוליד מפגש עם סבא

תמונה 2

היום

היום אני אימא לשלושה ילדים וסבתא לשמונה נכדים, אני אשתו של יהודה קדם ואנחנו גרים בהרצליה, אני הולכת כל יום בבוקר לשחות בקאנטרי הרצליה ואני אוהבת לגדל צמחים במרפסת שלי.

הזוית האישית

דור: נהנתי לשמוע את סבתי מספרת על ילדותה, ועל שנות בית הספר שלה. למדתי על עיסוקיה במהלך הצבא ולמדתי דברים שלא ידעתי לפני כן.

סבתא גאולה: אהבתי לספר לנכדי סיפורים ולשתף אותו על העבר בחיים שלי.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת השחרור: מלחמת השחרור החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בהתקפות כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה. בכך נפתח השלב הראשון של המלחמה, המכונה לעיתים בשם "מלחמת האזרחים", משום שהלחימה התאפיינה בעימות צבאי מוגבל בין הכוחות הצבאיים של הערבים הפלסטינים לבין כוח המגן העברי של היישוב היהודי בא"י.

ציטוטים

”"כששאלו אותי לאן רציתי ללכת בצבא, אמרתי נח"ל, רחוק."“

הקשר הרב דורי