מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של אניטה – ממרוקו לארץ ישראל

אניטה היום
אניטה בטיול בחו"ל
תחנות בחייה של אניטה - עפולה, קריית גת ויוקנעם

שמי אניטה הרוש, נולדתי במרוקו בשנת 1955, ועליתי לארץ בשנת 1964 עם שתי אחיותיי.

הגענו לפנימייה בעפולה שבה גרנו ולמדנו. הורי נשארו במרוקו, אבל לא להרבה זמן. אחרי חמישה חודשים הם גם עלו לארץ, כי לא יכלו להישאר רחוק כל כך מאתנו.

כאשר הם הגיעו שלחו אותם לקריית גת.

באחד הימים המזכירה קראה לנו, והמורה סיפרה לנו שההורים שלנו הגיעו לארץ, והם נמצאים בקרית גת. לא ידענו איפה נמצאת קריית גת. לקחנו מפה ומצאנו נקודה קטנה ומרוחקת מאד מעפולה.

המשכתי לגור וללמוד בפנימייה במשך שנתיים. את ההורים בקרנו אחת לכמה שבתות. באחת השבתות, כשהייתי בביקור בבית הוריי בקריית גת, ראיתי שאין לי מספיק כסף לאוטובוס, כדי לחזור חזרה לפנימייה. ידעתי כמה קשה להורים שלי להתפרנס, והחלטתי שאני נשארת איתם בקריית כדי לעזור להם. התחלתי לעבוד ב"פולגת", המפעל היחיד שהיה שם באותם ימים. השכר היה זעום במיוחד לבני נוער.

בגיל שמונה עשרה, התחתנתי, ונולדו לנו ארבעה ילדים. בעלי נפטר לאחר 38 שנות נישואין. בהמשך הכרתי את גבי. איתו התחלתי את הזוגיות השנייה, וחיינו באושר ובכבוד הדדי בקריית גת, עד שהגענו יחד ליוקנעם.

כיום אנחנו חיים ביוקנעם, ויש לנו משפחה גדולה עם הרבה נכדים.

הזווית האישית

תיעוד סיפורה של אניטה הוא חלק מפרויקט "מפגשים בסלון" – פרויקט ארוך טווח המחבר בין בני הדור השלישי בעיר יוקנעם עילית, ויוצר חוויה חברתית ומעשירה למשתתפיו. החוויה כוללת מפגש חודשי קבוע. פרויקט זה נהגה על ידי תושבי העיר, והוקם בתמיכת עמותת שחרות בשנת 2014. כחלק מהפרויקט תועדו סיפורי עלייתם, והתיישבותם בעיר, של חברי הקבוצה. בעקבות תעוד הסיפורים, נערכה חוברת המאגדת את סיפוריהם.

מילון

פולגת
מפעל לייצור טקסטיל שהוקם ב1961 בקריית גת.

ציטוטים

”ידעתי כמה קשה להורים שלי להתפרנס, והחלטתי שאני נשארת איתם בקריית כדי לעזור להם.“

הקשר הרב דורי