מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתר דוקטור לחקר הסרטן

סבתא שלי בגיל 24
סבתא שלי בצעירותה
סימטאות החיים משיראז שבאיראן עד האוניברסיטאות שבישראל

שמי אסתר רביזדה, נולדתי בשנת 1949, באיראן בעיר שיראז, למשפחה ברוכת ילדים, כיהודייה בתוך אוכלוסייה מוסלמית. עלינו לישראל בשנת 1979.

זיכרונות ילדות

בצד אחד של הבית היה מסגד של מוסלמים ומהצד השני המקדש החשוב של הבהאים, מקום שמנהיג הבהאים נולד בו. החברות שלי היו חלקם יהודים חלקם מוסלמים וחלקם בהאיים. בסך הכל היו לי המון חברות ולמרות זאת לא הרגשתי שייכת למדינה. החגים שלהם לא היו שלי והם לא הכירו את החגים והמנהלים שלנו. מאד רציתי להיות שייכת למקום שאני נמצאת.

בזמנו לא היה נהוג כל כך לעזוב את איראן לכיוון של ארצות אחרות, כך נשארתי באיראן, למדתי ללימודי תואר ראשון, התחתנתי וילדתי את בתנו הבכורה.

העלייה לישראל

לאחר שבניתי משפחה באיראן, לאחר שהתחתנתי ונולדה בתי, הנסיבות השתנו ועזרו לנו לקבל את ההחלטה לעלות לישראל בשנת 1979. עלינו לארץ, בעלי, אני והילדה שלנו, שהייתה בת ארבע. עזבנו את איראן בדרך לישראל וזה היה תהליך הכי משמעותי והחשוב בחיים שלנו, למרות הקושי של "להיות עולה חדש", ללא שפה, ללא חברים,ללא עבודה וללא אמצעים. בכל זאת היה לנו יותר טוב לגור כאן ולהתחיל פה בארץ חיים חדשים מאשר להישאר שם עם כל האפשרויות הכלכליות וכל המצב הכלכלי האפור שלנו באיראן. כאן בנינו בית וגם השתלבנו.

אני מספרת רק על החלק שלי בחווית העלייה לישראל, למרות שכל המשפחה שלי עלתה וכל אחד בנה את עצמו מחדש. אני המשכתי לימודי ועשיתי תואר שני באוניברסיטת תל-אביב, שנה לאחר העלייה שלנו. למרות שהעברית לא הייתה שגורה בפי, החלטתי להמשיך ללמוד, לא יכולתי להרשות לעצמי להישאר רק עם התואר הראשון שבאתי איתו מאיראן, למרות הקושי למדתי את השפה העברית והתחלתי לעסוק בנושא מחלות הדם.

הדוקטורט בנושא חקר הסרטן

המשכתי ללימודי הדוקטורט שלי בנושא העיקרי בחקר הסרטן. עסקתי בחקר הנושא, והגעתי להרבה מאוד השגים. כתבתי מאמרים וקבלתי הרבה מאוד פרסים מדעיים. כתבתי מעל 100 מאמרים מדעיים בעיתונות המדעית. הצלחתי להתחיל להכין קיט לבדיקה, שבימים אלה מופצת למשקיעים, כדי לפתח אותו לשימוש. במהלך כל שנות החקר שלי בתחום, תוך כדי עבודת המחקר, ניהלתי מעבדות המטולוגיות בבתי חולים.

יחד איתי, עלו לארץ גם האחים שלי שהיו צעירים ממני. כולם הגיעו לארץ, התקדמו ובנו משפחות לתפארת. למרות הקושי של התחלת של חיים חדשים בארץ אינה קלה, למרות זאת, אני בדעה שלא ניתן למצוא באף מקום בעולם מקום יותר מתאים ליהודים מאשר מדינת ישראל! ביקרתי במקומות אחרים בעולם, הרבה מאוד שנים למדתי בחו"ל, הייתי בהרבה מדינות בעולם, אבל אין מדינה יותר טובה ממדינת ישראל לגור בה.

הזוית האישית

היה ממש כיף לעבוד ביחד ולגלות עוד על השורשים שלי, אני מאחלת לסבתא שלי שתהנה לספר את הסיפורים האלה לשאר הנכדים.

מילון

ג'ונאם
נשמה שלי

ציטוטים

”"הקשים בחיים מחשלים אותנו ועושים אותנו חזקים יותר"“

הקשר הרב דורי