מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סופר סת"ם זה לא סתם

שמעון פישגרונד - תרצ"ז
שמעון פישגרונד - הקלף
סיפור שעובר במשפחה קשור לקלף מיוחד שעובר מדור לדור

סופר סת"ם זה לא סתם

סיפור שעובר במשפחה קשור לקלף מיוחד שעובר מדור לדור.

שמעונה מספרת לשירה: "אבא שלי, משה ישראלר, זכרו לברכה, נהג להראות לאחי ולי את הקלף שעבר מדור לדור. הוא סיפר לנו את סיפורו. אבא שלי היה בן יחיד וכבר לא בין החיים, כך שכיום אחי ואני ממשיכים לספר את הסיפור לילדנו. ארץ המוצא של הסיפור: פולין".

מסופר על איש חכם וחשוב, שנולד בעיר סולקוביץ' שהיתה אז אוסטרייה וכיום פולין. האיש הזה היה השוחט, החזן וסופר הסת"ם של העיירה.

סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות ( ראשי תיבות: סת"ם) ומשתמש בכלי כתיבה העשוי מקנה או נוצה ובדיו מיוחד.

שמו של האיש הזה היה שמעון פישגרונד. עם נוצה ודיו הוא היה כותב בכתב קטנטן שאפשר היה לקרוא רק בעזרת זכוכית מגדלת, חלקים מהתורה על קלף. כשהבן שלו, אברהם, הגיע לגיל 13, עזבה אשתו, אמא של אברהם את הבית. שמעון לא יכול היה לגדל את אברהם לבדו ולכן שלח אותו לגור עם קרובי משפחה בברלין שבגרמניה. 

שמעון צייד את אברהם בכל מיני דברים, בין היתר בקלף עליו כתב את כל מגילת אסתר.

לימים כשאברהם גדל, הוא הכיר את רבקה בפולין והם התחתנו.

בשנת 1935 גורשו היהודים ובניהם אברהם ורבקה מברלין לפולין בעקבות עליית הנאצים לשלטון, אך הצליחו להשיג אישור עלייה לפלסטינה (כיום ישראל). הם גרו בחיפה, שם נולד בנם משה הבן הבכור והיחיד. אביו אברהם נפטר והקלף עליו כתובה מגילת אסתר, עבר אל משה.

משה התחתן עם צילה, נולדו להם שני ילדים. משה שמר על הקלף והתגאה בו מאוד, זו היתה המזכרת היחידה מהשושלת המשפחתית שכבר כמעט לא נותר ממנה זכר. בספטמבר 2013 משה הלך לעולמו. הקלף עבר לשמעונה בתו.

שמעונה, קרוייה על שם שמעון פישגרונד, האיש החכם, השוחט, החזן וסופר סת"ם מהעיירה סולקוביץ', שכתב את כל מגילת אסתר על הקלף.

שמעונה היא אמא שלי והאיש הזה, שמעון, הוא סבא של סבא שלי.

העשרה

סופר הסת"ם: "סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). סופר סת"ם כותב בכתב סת"ם ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו מיוחד – דיו סת"ם. כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת"." ויקיפדיה

סיפורי התיעוד מבי"ס "גנים" גני תקווההועלו במסגרת שיעורי תרבות ישראל בתכנית "דור לדור יביע אומר"מורה מובילת תכנית, אורלי ריבקיןתשע"ו, 2016

מילון

סופר סת"ם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). סופר סת"ם כותב בכתב סת"ם ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו מיוחד - דיו סת"ם. כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת".

ציטוטים

”סיפור שעובר במשפחה קשור לקלף מיוחד שעובר מדור לדור. “

הקשר הרב דורי