מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוליה מדג מיובש

סבתא עליזה ונכדתה נועה
הנכדה נועה מתעדת
רבה של העיר סיפרו היה סבא רבא של בעלי, הרב יהושע שמעון חיים - עובדיה

שמי עליזה עובדיה, נולדתי בשנת 1949 בעיר סיפרו שבמרוקו.

העיר צפרו (סיפרו) נמצאת במרכז מרוקו, היא שוכנת בקרבת העיר פס.  יהודי מרוקו כינו את העיר צפרו בשם "ירושלים הקטנה". בגלל בתי הכנסת ששכנו בה, גדולי ישראל שיצאו ממנה ואווירת הקדושה שאפפה אותה. כל תושביה היהודים היו שומרי תורה ומצוות. חלק גדול מהיהודים התגורר בגטו היהודי.הגיטו היהודי היה משופע במיוחד בבתי כנסת ובתי מדרש רבים. כמעט בכל חצי רחוב שכן בית כנסת. העיר נודעה גם בזכות גדולי התורה, הרבנים ופוסקים שצמחו בה.

רבה של העיר היה סבא רבא של בעלי, הרב יהושע שמעון חיים- עובדיה, המוכר בכינויו הרב ישמ"ח-שהם ר"ת של שמו.  בתחילה ניתן לו השם יהושע שימעון וכאשר הוא חלה הוסיפו לו גם את השם חיים. עשר שנים הוא שכב במיטת חוליו, ולמרות מחלתו הוא המשיך לכתוב ספרים- ספרי הלכה רבים וחשובים. כל רבני מרוקו היו מתאספים בביתו ודנים יחד איתו  בדברי התורה, ועל פיו יישק דבר.

בכל שנות חוליו של הרב ישמח,היה בעלי צמוד לסבו ומשמש אותו. בכל פעם שהוא היה זקוק לספר בעלי היה מגיש לו.
בנו רבי דויד הקים ישיבה על שמו- ישיבת "ישמח לב"  בירושלים.

להוריי קראו אליהו וימנה בן יעיש הם נולדו בשנת 1917 במרוקו.ביתנו היה בית שחינך לדרך ארץ ומשמעת. בביתנו דיברנו במרוקאית=ערבית מדוברת. ובבית הספר דיברנו בצרפתית, בנוסף לכך למדנו גם ערבית ואנגלית. אני למדתי בבית ספר אליאנס.

בביתינו הקפידו מאוד לשמור על כל המנהגים הנהוגים בין יהודי מרוקו. עד היום אנחנו נוהגים לקיים את המנהגים השונים. כמו: המימונה וחינה וכל שאר המנהגים.

בשנת 1959 אני ובעלי התחתנו היתה לנו חתונה מצומצמת מאוד היא הייתה בעיקר למשפחה . המתנות שקיבלנו בחתונה היו כוסות, צלחות וכלים שימושיים לצרכי הבית.

עוד לפני שעלינו לארץ, שאפנו וחלמנו תמיד להגיע ולעלות לארץ ישראל. עד שיום אחד החלטנו לארוז את המזודות ולעלות ולחונן את אדמת הארץ הקדושה. עשינו את כל ההכנות  בסתר והתכוננו ליציאה.

אני הייתי בגיל 28 כשהחלטנו לעלות לארץ. עלינו יחד עם שלושת ילדינו. בעלי היה מעורב בפעילות ציונית במרוקו,ולכן היה חשוב והכרחי שהכל יעשה בסתר. יצאנו באמצע הלילה מביתינו לאיזו נקודת מסתור ומשם המשכנו עד שהגענו לקזבלנקה- עיר הנמל במרוקו. משם עלינו על האוניה והפלגנו למרסי שבצרפת. למחנה קונדרנס- היה זה מחנה עולים במרסי. שם התרכזו היהודים מארצות צפון אפריקה והמתינו לאוניה שתגיע ובה הם יפליגו לארץ ישראל. במחנה הזה שהינו חודש ימים. ומשם הפלגנו באוניה לארץ ישראל, לנמל חיפה.

הגענו לחיפה, שם התארחנו אצל גיסי, אח בעלי שהיה כבר ותיק בארץ. לאחר שבוע עברנו ללוד למעונות אקדמאים. הדרך היתה ארוכה וקשה.

יותר מאוחר עבדתי בגני ילדים בבאר שבע והיום אני סבתא לנכדים.

סיפור מיוחד:
כשאבי הגיע לארץ עם משפחתו, הוא הגיע לעיר העתיקה בירושלים. אבי עבד קשה מאוד כדי לפרנס את משפחתו. המצב הכלכלי בארץ היה קשה. אימי נהגה מידי פעם לקנות דגים זולים בשוק. היא הייתה תולה את הדגים על החבל ומייבשת את הדגים. לאחר שהדגים התייבשו היא הייתה מבשלת אותם.  יום אחד אבי יצא לעבודה, ובדרך חזור נעליו נקרעו והסוליה של הנעל נעלמה.
כשאבי הגיע הבייתה הוא ראה משהו תלוי בחבל. לתומו הוא חשב שזו הסוליה שנעלמה. הוא הוריד מהחבל והניח אותו בתוך הנעל, הוא חיזק אותו היטיב  וכעת היתה לו נעל טובה…
כשאמי רצתה לבשל את הדג המיובש, היא יצאה לחצר ולהפתעתה החבל היה  ריק. אימי ניסתה לחפש בכל מקום אפשרי "להיכן נעלמו הדגים"?! היה זה האוכל היחיד שמצוי בבית "במה היא תאכיל את ילדיה"?   ואז אבא השיב בתמימיות "הייתי בטוח שזו הסוליה האבודה שלי".
באותו יום ,כמובן, נשארנו רעבים עם בטן ריקה.
העשרה
"יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם.
ראשית התפוצה היהודית במרוקו מתוארכת על פי עדויות ארכאולוגיות למאה ה-2 לספירה…..על רקע גלי עלייה המוניים של יהודים ממרוקו לישראל והגירה לארצות אירופה, הקהילה היהודית במרוקו הצטמצמה ובשנת 1956 נותרו במרוקו מעט מעל ל-160,000 יהודים. באותה שנה מרוקו הכריזה על עצמאותה מצרפת וספרד". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

סיפרו
העיר סיפרו נמצאת במרכז מרוקו השוכנת בקרבת העיר פאס, יהודי מרוקו כינו את העיר סיפרו השם "ירושלים הקטנה".

מחנה קונדרנס
קונדרס- מחנה עולים של יהודי מרוקו במרסי שבצרפת. הנמצא בדרום צרפת וזכה לכינוי "מחנה היהודים", שם עברו אלפי יהודים בשנים 1944-1965.

יהדות מרוקו
יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם. ראשית התפוצה היהודית במרוקו מתוארכת על פי עדויות ארכאולוגיות למאה ה-2 לספירה.....על רקע גלי עלייה המוניים של יהודים ממרוקו לישראל והגירה לארצות אירופה, הקהילה היהודית במרוקו הצטמצמה ובשנת 1956 נותרו במרוקו מעט מעל ל-160,000 יהודים. באותה שנה מרוקו הכריזה על עצמאותה מצרפת וספרד.

ציטוטים

”כל חיינו חלמנו לזכות לעלות לארץ הקודש וב"ה זכינו לממש את החלום.“

הקשר הרב דורי