מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוזי בן אבו מספרת על העלייה ממרוקו

תמונה של סבתא מנשקת ספר תפילה של סבי ז"ל
תמונה מתעודת הנישואין של סבא וסבתא
סיפורה של סבתא סוזי על הילדות במרוקו ועל העלייה לארץ ישראל.

סבתא שלי-סוזי (סוזן) בן אבו נולדה בשנת 1935 בעיר קזבלנקה שבמרוקו.

במרוקו גרה יחד עם אחיה, אחותה והוריה: אבא-מרדכי שהיה צבעי, אימא-חנה שעסקה בתפירה, ואחיה ז'אק (בצרפתית)-יצחק (בעברית).

הבית במרוקו היה בית חם וצנוע ודיברו בו גם צרפתית וגם ערבית-מרוקאית. הסעודות הביתיות והמאכלים היו בעיקר מאכלי העדה כמו: דגים חריפים, קוסקוס, סלטים, וגם חמין שהתבשל במאפייה ולא בביתם כיוון שלא היה תנור, היו ניגשים ביום שבת לאותה המאפייה לקבל את סיר החמין שעליו שילמו ביום שישי לבעל המאפייה.

השכונה שבה גדלה הייתה שכונה יפה, היו בה חנויות ובתים, והיא הייתה שכונה מעורבת-יהודים וערבים יחד. כשיצאו כל החברים לשכונה שיחקו בעיקר עם הילדים היהודים, במשחקים כמו: חבל, כדורגל, ועוד משחקי ילדות רבים.

בתור נערה היא הייתה יוצאת לרקוד ולבלות עם חברים. אחיה לא הרשה לה ולאחותה ללכת למסיבות, אם הן היו הולכות הוא היה בא ומוציא אותן החוצה.

העלייה לישראל

סבתא סוזי והמשפחה עלו לארץ בשנת 1953. תחילה נסעו ממרוקו לצרפת במשך שבועיים באניית "ג'ני" ומצרפת לארץ בשמונה ימים באנייה השנייה – "נגבה".

כשהגיעה כל המשפחה לארץ ירדו בשער העלייה בחיפה, שם התקבצו כל העולים. המשפחה נסעה ישר לבית שאן וגרו שם בצריף ואחר כך עברו לשיכון עלייה. ההתאקלמות בארץ כעולים חדשים הייתה קשה, במיוחד כאשר לא ידעו אז את השפה והיו צריכים ללמוד את רוב הדברים בעצמם.

את סבא שלי-בעלה, הכירה  בארץ ישראל, אך גם הוא בא ממרוקו. הם הכירו דרך משפחותיהם ביום ראשון, וביום חמישי כבר התחתנו. החתונה הייתה מצומצמת והתקיימה בתוך צריף כיוון שלא היו אז אולמות אירועים.

תמונה 1
סבא וסבתא ביום החתונה

כיום לסבתא סוזי יש ארבע בנות, שמונה נכדים וארבע עשר נינים.

הזוית האישית

ניב בידרמן: את הפרויקט הזה כבר ביצעתי בעבר עם סבתא סוזי כשהייתי בבית ספר יסודי, אך למרות זאת רציתי לשבת ולשמוע שוב את כל סיפור חייה. נהניתי לשבת איתה ולשמוע על סיפורים ואנשים שהיו בחייה והכי התעניינתי בסיפור העלייה ארצה מאוד רציתי לשמוע שוב איך שהיא נהנית לספר אותו. סבתא מהצד שלה תמיד מספרת על איך שהיה לה כיף.

בפעם הראשונה לפני כמה שנים כשנפגשנו לכתוב את הסיפור וגם עכשיו כשבאתי ושאלתי אותה אם היא רוצה שנכתוב אותו שוב, היא ממש שמחה ולא הפסיקה לשאול אותי כל פעם מתי כבר נכתוב אותו?

מילון

שיכון עליה
שיכון עליה זהו סוג של בניין לרוב קומה 1 או 2, אשר מסייע בקליטה של עולים חדשים ועוזר לאוכלוסיות גדולות ומעטות יכולת.

ציטוטים

”"ספר תפילה מיוחד שאבא של בעלי ז"ל הביא לו אשר נשמר במשך דורות, ועכשיו אני שומרת עליו".“

הקשר הרב דורי