מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי וירושלים

אני ונכדי במפגש הראשון של הקשר הרב דורי
אני בן 4
סבתי שגרה מירושלים סולקה במלחמת העצמאות...

שמי אלי (אליהו) כהן נולדתי בירושלים בינואר 1933. בשנת 1951 כאשר הייתי בן 18, סיימתי את לימודי התיכוניים בגימנסיה העברית בירושלים, התגייסתי לצה"ל וסיימתי קורס קצינים. בגמר שרותי הצבאי השלמתי לימודים אקדמיים בפקולטה למשפטים של האונברסיטה העברית.

משפחתי התגוררה שבע דורות בירושלים העתיקה והורי היו מהיהודים הראשונים שעברו לגור בירושלים החדשה שמחוץ לחומות. סבי והוריו היו קבורים בהר הזיתים בירושלים וסבתי רכשה אחוזת קבר סמוך לקבר סבי. עם הקמת המדינה בשנת 1948 נכבשה העיר העתיקה (ירושלים העתיקה) על יד הירדנים, והיהודים שגרו בה גורשו לירושלים שמחוץ לחומות. אני זוכר את עצמי עומד ליד שער יפו, מחכה לקבלת פניה של סבתי שגורשה על ידי הירדנים. בעקבות כך, היא באה לגור עם משפחתנו בירושלים החדשה בתקווה שיבוא יום שבו תוכל לשוב לביתה בעיר העתיקה.

unnamed-5

ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים שבה זכינו לשחרר את העיר העתיקה וחלק גדול של הגדה המזרחית של ארץ ישראל .

סבתי זכתה לשהות בירושלים החדשה כמעט 20 שנה מאז גורשה מהעיר העתיקה ומיד עם השלמת שחרור ירושלים הזמינה את אבי וביקשה ממנו לבקר בהר הזיתים ולבדוק  אם אחוזת הקבר קיימת ולא נהרסה על ידי הירדנים. אבי ואחיו הלכו להר הזיתים ולא הצליחו למצוא את הקבר ובישרו על כך לסבתי. כעבור שבועיים ביקשה הסבתא לחפש שנית את קבר הסבא בהר הזיתים, כאשר הפעם נתנה להם כמה סימני דרך. אבי ואחיו חזרו מהביקור השני ובישרו לסבתי שהקבר נמצא. באותו לילה שסבתי הייתה בת 103 שנים היא נפטרה לעולמה ונקברה בהר הזיתים באותה אחוזת הקבר.

המסר שלי מהסיפור האישי הינו: האמונה שירושלים הייתה תמיד ותיהיה מרכז החיים היהודים בארץ ישראל.

הזוית האישית

דני הנכד: היה לנו ממש כיף, אני ממש אהבתי את הסיפורים של סבא ולמדתי הרבה ממנו אלי: למדתי הרבה מהנכד שלי בתפקוד המחשב ושמחתי לשתף אותו בסיפוריי

מילון

הר הזיתים
הר ובו קברים של יהודים רבים

ציטוטים

”שבע דורות בירושלים העתיקה “

הקשר הרב דורי