מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי ויקטוריה מלכה

אוריאל אביב מתעדות את סיפור של סבתא
תכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי
סבתא שלי ויקטוריה המלכה

שמי ויקטוריה מלכה. נולדתי בשנת 1962 במרוקו בעיר קזבלנקה. אנחנו שמונה אחים. שש בנות ושני בנים, הייתי ילדה שלא הבינה עדיין כלום, הכל קרה כל כך מהר.

ביוני 1967, כשהבנו שיש מלחמה – מלחמת ששת הימים וחיינו נתונים בסכנה, אמי החלה לארוז מהר בגדים ופרטים יקרים, לקחה רק מה שחשוב וכולנו עזבנו במהירות את מרוקו באונייה. כשעזבנו את מרוקו הייתי בת שלוש עשרה עברנו לצרפת, שם התמקמנו למשך ששה חודשים ואחר כך עלינו על מטוס לארץ ישראל.

בארץ נחתנו בחיפה, אבי לא רצה לגור בחיפה ולכן עברנו לנתניה. כשגדלתי והגעתי לתיכון הייתי ילדה די בעייתית שעושה הרבה בעיות. הגעתי למקום חדש, אנשים חדשים, הכל שונה. ההתחברות שלי לחברים הייתה בהתחלה נורא קשה, היו המון קשיי הסתגלות למקום חדש ולחיים החדשים בארץ. השפה הייתה קשה, אך אחרי זמן מה ובעזרת מורים שסייעו לי התחלתי להתחבר לחברים ולמדתי עברית.

הכרתי את סבא כשעוד הייתי בתיכון, בעבר כולם התחתנו בגילאים מאוד מוקדמים ואני התחתנתי בגיל שש עשרה. הבאתי לעולם שלושה ילדים שני בנים ובת אחת.

בגיל חמישים וחמש סבא חלה במחלת הסרטן. בהתחלה הוא לא סיפר למשפחה, אבל לאט לאט התחלנו להבין, בחודשים האחרונים היה מאוד קשה לראות אותו במצב הזה היה המון בכי וצער, ולאחר כשנה וחצי הוא נפטר מהמחלה.

היום אני בת חמישים ותשע החיים התקדמו ועברנו את זה והוא תמיד יישאר בלב שלנו.

הזוית האישית

אוריאל אביב תיעדה את סיפורה של סבתא שלה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר תמר אריאל, בנתניה.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ההתחברות שלי לחברים הייתה בהתחלה נורא קשה“

הקשר הרב דורי