מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי הזמרת שרה במקהלת אפי נצר

אני וסבתי בחצר בית הספר
סבתי בגן אחיעזר בגיל 5 מחופשת למלכת אסתר
סבתי שהייתה צעירה אהבה לשיר, היא שרה במקהלה של אפי נצר

שמי דינה בן שיטרית, על שם סבתי מצד האבא. בני המשפחה קוראים לי דינה, שם חיבה שלי הוא "דינדוש". שם המשפחה המקורי הוא בן שיטרית, שם משפחה זה עבר בדורי דורות במרוקו ולאחר הנישואין שונה שם משפחתי – בן סימון.

בילדותי שיחקתי במשחקים רבים ומגוונים: קלאס, גוגואים, מחניים, גומי, חבל, צובעים צנוברים, הולכים על פחיות ומשחקים חמש אבנים.

בגן אחיעזר בגיל 5 מחופשת למלכת אסתר

תמונה 1

עוברים דירה….

יש אירוע הזכור לי מילדותי מגיל 5 – שכחו לאסוף אותי מהגן, מכיוון שהורי היו עסוקים בהעברת דירה, אבל לא ידעתי שהם עוברים דירה, והחלטתי ללכת לכיוון ביתי לפי זיכרוני. כשהגעתי לביתי, הבית היה סגור עם לבנים מכיוון שהבית היה מיועד להריסה, ישבתי ובכיתי ואז עלה בראשי הרעיון לחזור חזרה לגן. חזרתי לגן לאותו ספסל שלידו היו אוספים אותי, וחיכיתי שם. רק בשעה ארבע נזכרו ההורים שלי שאני לא בבית ומהר שלחו את אחי להביא אותי מהגן והוא מצא אותי יושבת על הספסל.

מימי הילדות שלי זכורים לי שרים רבים: "אחינו הנהג", שהינו שרים אותו בטיולים היה לנו גם עוד שיר "ברלה"- שעד היום אני שרה לנכדים שלי. שיר נוסף שהייתי שרה לילדי בזמן שהייתי מאכילה אותם הוא השיר "אברהם" ואת השיר "חילזון", נהגנו לשיר כשהיינו מטיילים.

מילות השירים שאני זוכרת:

אברהם – "אברהם אל תלך לשם, אם תלך לשם יאכל אותך הם"

ברלה – "ברלה הלך לו על הכביש הלך לקנות בגרוש מישמיש. אוי ברלה עסק ביש נפל הגרוש ואין מישמיש. אז אבאלה במוט ואמאלה בשוט ירביצו לברלה הרבה מכות"

חילזון – "חילזון, חילזון, צא החוצה אבא ואמא יקנו לך עוגה".

משפחתי

הכרתי את בעלי באירוע משפחתי, הייתי בת 16. התחתנתי לפני 43 שנה. כשהתחתנתי הייתי בת 17, החתונה התקיימה באולמי "בת גל" בבת גלים בחיפה. יום לפני החתונה חגגו לי  את טקס ה"חינה".

בגיל 18 ילדתי את רויטל בתי. בגיל 20 ילדתי את אבישי ובגיל 25 ילדתי את עידן. יש לי 3 ילדים ויש לי 10 נכדים ואחת נוספת בדרך… אני מבקרת אותם פעמיים-שלוש בשבוע.

לימודים ועיסוקים

עבדתי כסוכנת מכירות. למדתי 12 שנות לימוד ונאלצתי לצאת לעבוד כי בזמנו לא היה למשפחתי מספיק כסף להמשך לימודי השכלה גבוהה. אני אוהבת את עבודתי בשיווק, כשאצא לפנסיה הייתי רוצה ללמוד קונדיטוריה.

שלושת ילדיי גרים בסביבתי כך שאני תמיד נמצאת שם בשבילם ועוזרת להם.

 

הזוית האישית

דינה בן סימון: למדתי שנכדי יוסף ילד אחראי, שמח, עושה את המטלות. שיחזרנו "אחורה" את חיי עם סיפורי העבר, התרגשתי מאוד. הקשר שלי עם נכדי יוסף תמיד היה חזק גם לפני המפגשים, אני לא חושבת שהקשר התחזק, אבל אני חושבת שאני אזכור מחווית המפגשים  את הסיפורים שסיפרתי ואת הסיפורים שסיפרו לי.

יוסף: למדתי שסבתא שרה במקהלת "אפי נצר". במקהלה הזאת הייתה בין המקהלות הטובות בארץ. אני אהבתי במפגשים את הסיפורים של סבתא ובמיוחד את הסיפור על החפץ שסבתי הביאה, זה ריגש אותי שסבתא רבתא השאירה לסבתא שלי, דינה את הצמיד שלה, לפני שהיא נפטרה.

אין כמו סבתא בעולם והיא תמיד נמצאת בשבילי!!

תמונה 2

מילון

אפי נצר
אפי נצר (נולד ב-27 ביוני 1934) הוא מלחין ישראלי ואחד מאבות השירה בציבור בארץ. בשנות השישים והשבעים, לחניו הושרו בידי זמרי השורה הראשונה בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין כמו סבתא בעולם והיא תמיד נמצאת בשבילי!!“

”כפרה עליך“

הקשר הרב דורי