מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שרה עלתה בילדותה מטהראן לישראל

תכנית הקשר הרב דורי בתיכון ראשונים
תיכון ראשונים - מעורבות חברתית
העלייה של שרה סאסי מאירן, פרס לישראל

שמי לביא קדם, משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורה של סבתי, שרה סאסי. סבתא שרה נולדה לבית משפחת מרג'אני, בשנת 1956 בעיר טהראן שבאירן (פרס). היא עלתה לארץ ישראל בשנת 1965, כשהייתה בת תשע המשפחה היגיעה לעיר רעננה. סבתא סיפרה שהיא מאוד אהבה את ילדותה בטהראן והעלייה לארץ לא נבעה מקושי אלא מהיותם ציונים.

המשפחה של סבתא עסקה בכל מיני סוגי חקלאות, ביניהם גם אלמוגים וכך נוצר שם המשפחה שלהם מרג'אני (שמות המשפחה נבעו מהעיסוק של המשפחה).

סבתא למדה בפרס בבית ספר יהודי דתי ג'ונס עד כיתה ב'. היא סיפרה, שבפרס הייתה אחווה בין המוסלמים ליהודים, היו קשרים חברתיים ולפעמים כמו עם משפחה. סבתא מספרת, שבכל שבת אימא שלה לקחה אותה ואת האחים שלה לכיכר העיר, לשחק ולאכול. הם היו הולכים לכיכר יחד עם השכנים (ביניהם גם שכנים ערבים) ותמיד בילו שעות ביחד.

את יום הטיסה סבתא זוכרת מעולה. היא מספרת, שהיא התרגשה מאוד לעלות למטוס של "אל על" ולהגיע לארץ הקודש, הארץ שהם חלמו עליה. כשהגיעו לארץ, סבתא תיארה את החום הנורא שהיה, היא סיפרה, שלקח לה זמן להתרגל אליו. משדה התעופה הם נסעו במונית לביתם החדש ברעננה והתחילו את חייהם בארץ.

ברעננה, הם למדו בבית ספר ממלכתי דתי (פחות דתי מבית הספר בפרס) והסתגלו לאט לאט לחיים בארץ.

כיום, היא מתגעגת לפרס, לשכנים שלה ולבית שלה, אך שמחה מאוד שעברה לישראל והקימה פה משפחה.

הזוית האישית

לביא קדם: במהלך השיחה, נהניתי לשמוע את הזיכרונות והחוויות של סבתא שרה, מפרס ולמדתי מסיפורה דברים, שלא ידעתי שקרו. העבודה חיזקה והעצימה את הקשר בינינו.

מילון

ג'ונמי
החיים שלי

ציטוטים

”סבתא תמיד שואלת אותנו בפרסית מה שלומך?- حالِ شما چطور است“

הקשר הרב דורי