מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שרה מספרת על ילדות בירושלים

בילדותי
השכונה שלי-שכונת גאולה
אמי הייתה אם הבית במוסד לילדים יתומים "ציון בלומנטל". בכל שבת סעדו אצלנו עשרה ילדים.

הסבתא שרה בייטש מספרת לנכדתה ברכה נחימובסקי:

שמי שרה בייטש, נולדתי בז' אדר תשי"ט 1959 בירושלים למשפחת מייזליש.

הוריי דיברו ביניהם, ביידיש ועם הילדים דיברו בעברית. היינו שלושה ילדים: אני, שרה, אחי שמוליק ואחותי איטה.

גרנו בירושלים בשכונת גאולה, גאולה היא אחת השכונות המרכזיות בחיים היהודיים והחסידיים בירושלים. יש בה בתי מסחר רבים, מוסדות תורה וחסידות רבים קבעו את משכנן במקום. גרנו בבניין הכי גבוה בשכונה, ובבית הגבוה ביותר, בקומה החמישית, כדי להגיע הביתה היינו צריכים לטפס שמונים ואחת מדרגות, ללא מעלית, כמובן.

אמי הייתה אם הבית במוסד לילדים יתומים "ציון בלומנטל" השוכן בתחומי השכונה. בכל שבת סעדו אצלנו עשרה ילדים מהמוסד.

חייתי בבית חם וטוב. אמי הייתה בשלנית מעולה. המאכלים שזכורים לי במיוחד הם: "ברונג'נס" – חציל בעגבניות בנוסח ירושלמי, "רוסלה"- תפוחי אדמה וקציצות, ו"קרנבטע" – כרובית מטוגנת ומבושלת בטעם חמוץ- מתוק. המטבח הירושלמי היה בניחוח של הספרדים הטהורים של ס"ט.

למדתי בבית הספר היסודי "בית יעקב", והמשכתי גם בתיכון "בית יעקב". בשבתות השתתפתי בפעילות של ארגון בנות "בתיה". לאחר הפעילות אהבנו לשחק ב"קלאס" .

כשהייתי בגיל שמונה פרצה מלחמת ששת הימים. את כל ימי המלחמה העברנו במקלט. אמי הייתה מגויסת במוסד בו היא עבדה, להאכיל את החיילים ששהו במחנה שהוקם במתחם בית היתומים.

כשהייתי בגיל חמש עשרה התחוללה בארץ עוד מלחמה, מלחמת יום הכיפורים, למדתי אז כבר בתיכון, בסמינר בית יעקב, אני זוכרת את הטנקים, שעברו דרך הסמינר לכיוון צפון, לחזית הצפונית נגד סוריה.

הוריי, אבי ואמי, הינם ילדי ירושלים עם שורשים עמוקים בה, אני עצמי דור תשיעי בירושלים. משפחתה של אמי, מצד סבי, מגיעה מפקיעין שבצפון.

הזוית האישית

ברכה נחימובסקי: תודה לך סבתא, ששיתפת אותי בסיפור שנות ילדותך המרתקים.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף.

ציטוטים

”זכיתי להמשיך את שרשרת משפחתי הנטועים עמוק בארץ ישראל מזה דורות.“

הקשר הרב דורי