מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שושנה עולה לארץ ישראל

סבתא שושנה וליאל
סבא וסבתא ביום חתונתם
הפחד מגיוס האחים הגדולים לצבא האירני גרם למשפחה לעלות ארצה

סבתא שושנה היקרה שלי נולדה בשיראז שבאיראן בשנת 1949, לסבתא יש 5 אחים. משפחתה התגוררה בבית קרקע וביחד איתם גרו עוד 3 דודים.

ילדותה של סבתא באירן הייתה בזמן שליהודים היה טוב, המלך (השאה) התנהג יפה ובכבוד אל היהודים וחייהם היו טובים.

סבתא למדה בבית ספר יהודי, אך המורות היו מוסלמיות. מסיפוריה של סבתא החינוך היה נוקשה, המורות השתמשו באלימות פיזית כלפי התלמידים.

סיפור העליה של סבתא מתחיל בגיל 14, בשנת 1963, ההורים שלה פחדו שיגייסו את האחים הגדולים לצבא האירני ולכן המשפחה ארזה מעט חפצים ועברה להתגורר בטהרן למשך כחודש, עד שעלו על הטיסה לארץ ישראל.

המשפחה הגיעה לאשקלון וההתאקלמות בארץ היתה קשה מאוד. מבית פרטי באירן הם עברו להתגורר בדירה קטנה בקומות. כל האיזור היה עדיין בבניה, הכל מסביב היה חול דבר שהקשה את החיים בבית.

למרות שסבתא למדה בבית ספר יהודי היא ידעה רק מעט עברית וקשיי השפה היו גדולים.

בבית בישלו על פתיליה, כיבסו את הבגדים ביד ולא היו מקררים.

סבתא יצאה לעזור בפרנסת המשפחה והיא עבדה בבית אריזה של פירות הדר בצומת סילבר.

בגיל 20 סבתא שושנה הכירה את סבא משה ז"ל, לאחר החתונה הם עברו להתגורר במושב זרחיה,  סבתא עבדה מאד קשה בחקלאות ביחד עם סבא, הם היו קמים מאד מוקדם בבוקר ויוצאים לשטח. סבתא היתה חוזרת כדי לשלוח את הבנות לגנים ולבית הספר, וחוזרת לעבוד עד שהיו הבנות חוזרות.

במשק גידלו אפרסקים מלפפונים, עגבניות, קישואים , ובחממה גידלו פרחים שדרשו שעות עבודה רבות  במיון, ובאריזה, סבתא מספרת שהילדים היו איתם בבית האריזה בזמן שהם עבדו.

סבא וסבתא עבדו קשה מאד בצעירותם על מנת לקנות משק, לדאוג לחינוך הבנות, ולדאוג שלא יחסר כלום בבית.

בין סבא  לסבתא  הייתה אהבה גדולה וכבוד. סבא משה נפטר בגיל 54 מהתקף לב  וסבתא שושנה שהייתה בת 50 מנסה להתמודד עם חסרונו.

מסבתא היקרה אני לומדת תכונות רבות, התכונה הבולטת היא חריצות, מאז ומתמיד סבתא קמה מוקדם כדי לעבוד בחקלאות, עד היום סבתא קמה מוקדם ומבצעת את המטלות שלה בזריזות ובחריצות.

הזוית האישית

ליאל: נהנתי מאוד לקיים את הריאיון עם סבתא לשאול ולחקור על סיפור עלייתה, למדתי המון דברים חדשים. אני מאחלת לסבתא בריאות איתנה ושאמשיך בע"ה ללכת בדרך שהיא וסבי ז"ל חינכו את משפחתם, על יסודות של כיבוד הורים ודודים, עזרה לזולת, אהבת הארץ ושמירה על המסורת.

מילון

שיראז
עיר באיראן

ציטוטים

”המשפחה ארזה מעט חפצים ועברה להתגורר בטהרן למשך כחודש, עד שעלו על הטיסה לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי