מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רותי דוהן עלתה ארצה לבד כילדה

סבתא ואני
סבתא רותי
סבתא נולדה בהרי הטטרה

שמי עידו, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרי יחד עם סבתא שלי רותי דהן. סבתא רותי נולדה להוריה לבית משפחת שטיינר בתאריך 17.4.1942, היא נולדה בסלובקיה בהרי הטטרה. ילדותה של סבתא שלי עברה עליה עד גיל שבע בסלובקיה.

סבתא רותי, עלתה לארץ כשהייתה ילדה בת שבע בשנת 1949. היא לא הכירה את אביה הביולוגי, אימא שלה התחתנה פעמיים.

סבתא רותי עלתה לארץ לבדה, ילדה בגיל שבע, היא עלתה עם עליית הנוער לירושלים. בירושלים היא למדה בבית צעירות מזרחי. סבתי מספרת שהמקצוע האהוב עליה היה חשבון. היא אהבה מאוד טיולים. בין המשחקים שאהבה, היה משחק קופסא, האהוב עליה ש נקרא "מונפול". לסבתא רותי יש זיכרון של חוויה טובה, אותה היא זוכרת טוב מאוד – את התקופה שבה למדה את השפה העברית, היא זוכרת את כל תהליך הלמידה. חוויה נוספת היא לאכול את המאכל האהוב עליה עד היום – תירס.

לאחר מספר שנים, גם הוריה עלו לארץ (אימא עם בעלה מהנישואים השניים שלה). לאחר שההורים עלו לארץ, הם עברו לגור בתל אביב וסבתא רותי עברה לגור בתל אביב יחד איתם. היא למדה בתיכון עירוני י"ג. בהמשך אימא שלה ניהלה  מפעל טקסטיל, מפעל בו גם סבתא שלי עבדה בו בשלב מאוחר יותר בחייה.

עם  סיום לימודיה בתיכון, היא שירתה בצבא במסגרת השירות הלאומי, שירות שנמשך שנתיים. תקופה לאחר סיום השירות הצבאי, סבתא רותי הוזמנה לחתונה של בן דודה. בחתונה זו היא פגשה את את סבא שלי שהיה בין החברים בחתונת בן דודה, הסתבר להם אחר כך שהם גרים בשכנות. לאחר נישואיהם שמה שונה לרותי דוהן. כששאלתי את סבתא שלי מה פשר השם: דוהן, היא אמרה לי: "יתכן שהמשמעות לשם המשפחה 'דוהן' הוא נגזרת מעסק הטבק".

היום סבתא גרה ברמת גן ואני בקשר הדוק עמה, גם מקשיב לסיפורי ילדותה בסלובקיה ובישראל וגם מתעדים יחד חלק מהאירועים.

 אני וסבתא שלי

תמונה 1

הזוית האישית

עידו: היה כיף לעשות את התיעוד ולגלות על סבתא דברים שלא ידעתי.

סבתא רותי: היה מעניין להשתתף יחד עם עידו בתכנית הקשר הרב דורי, נהניתי מזמן האיכות שלנו יחד.

מילון

סלובקיה
הרפובליקה הסלובקית (בסלובקית: Slovenská Republika) היא מדינה במרכז אירופה ללא מוצא לים. המדינה גובלת בפולין בצפון, בהונגריה בדרום, בצ'כיה בצפון מערב, באוסטריה בדרום מערב ובאוקראינה במזרח. סלובקיה נוצרה כמדינה עצמאית לאחר פירוק צ'כוסלובקיה בשנת 1993. בשנת 2004 הצטרפה סלובקיה לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המשמעות של שם המשפחה דוהן נגזרת מעסק הטבק“

הקשר הרב דורי