מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא שרה (סידה) האמיצה

יום הולדת 89 לסבתא שרה (סידה)
אני בבת מצווה שלי עם סבתא שרה

נולדתי בשנת 1925 בפולין, ושם גם גדלתי. בבית שלנו דיברנו בעיקר יידיש ופולנית, היה לנו בית ממש גדול, גדלתי עם סבתא ועם דודות.

בית הספר שלנו היה בית ספר של נוצרים ולכן לא היו לי שם חברים טובים.

אחרי צהריים נהגתי לשחק כדורסל וג'ודו, תנועת נוער לא הייתה לנו.

קצת על המשפחה שלי:

לאמא שלי ז"ל קראו אסתר, היא נולדה בשנת 1900,ולאבי ז"ל קראו יששכר דב והוא נולד בשנת 1897.

את בעלי שלך פגשתי בדרך מיוחדת, הוא לימד את אח שלי לבר מצווה. הוא רצה להתחתן איתי אבל אני לא רציתי להתחתן כי רציתי לחזור לפולין, בסוף התחתנו בחצר הבית שלי (ברוסיה), והיה לי כיף. אחר כך רצינו לעלות לארץ, הייתי בת עשרים ושלוש כשעלינו לבסוף, מסלול העלייה שלנו היה כזה: היינו ברוסיה ומשם הגענו לגרמניה, משם עברנו צרפת ואז היינו שלושה ימים על אנייה והגענו לישראל, זה היה מסלול ממש קשה, בארץ הגעתי לחדרה.

סיפורים מעניינים מהדרך לישראל:

-היינו על הרכבת ואז עלו הנאצים יימח שמם, ואני, שהייתי בהריון עם בני הבכור, קפצתי מהרכבת.-היה חורף ואני, שני אחיי והוריי עברנו את גבול צ'כיה ואז גנבו לנו את כל הרכוש.

עליתי לארץ בדיוק כשהכריזו על הקמת המדינה, ממש התרגשתי אבל היה לנו קשה, בדיוק החלה תקופה שנקראה תקופת הצנע, לא היה לנו אוכל, לא היה אפשר סתם ללכת לקנות אוכל, כל אחד קיבל פתקאות לפי מספר האנשים בבית, פתקאות לחלב לביצים ולעוד כל מיני דברים.

כשהגענו, בעלי עבד בהנהלת חשבונות במשרד ממשלתי שנקרא מסחר ותעשייה, ואני עבדתי בכל מיני עבודות אבל בעיקר עזרתי לאבי בקיוסק לעיתונים ודברי מתיקה שהיה לו.

היום כשאני בת 90 אני אוהבת כל מיני דברים: להיות בריאה, ללכת לשוק, ללכת למועדון שלי, לראות את הנכדים והנינים שלי, ועוד הרבה.

סיפור משמעותי שקרה לי – פעם ברוסיה אני ועוד שתי חברות שלי הלכנו ופתאום הגיעו שלשה גברים, אחד חטף את אחת החברות שלי, החברה השנייה שלי ברחה, ולי היו ציפורניים ארוכות אז שרטתי את הפרצוף של הגבר השלישי ובעטתי בו, הוא נפל וכמעט מת. סיפור נוסף – נסענו ברכבת ופתאום עלו אוקראינים. סבא שלך ברח משם ואני נכנסתי מתחת לרכבת ליד הפסים ואחרי שהם הלכו חזרנו לרכבת.

מסקנה: לא לפחד אף פעם, לסמוך על ה' שיעזור לי ויציל אותי, לא לפחד לנסות להעז כי לפעמים זה מה שישאיר אותך בחיים.

משהו אחרון שאני חושבת שהכי יעזור לך בחיים, כיבוד הורים, תכבדי את ההורים שלך, ויהיה לך טוב!

מילון

תקפת הצנע
תקופה שהחלה אחרי הקמת מדינת ישראל, שבה היה מחסור באוכל, שתייה וכסף. היו כרטיסיות לפי כמות האנשים במשפחה, ובהן היה אפשר לקנות, ביצים, חלב ועוד.

ציטוטים

”חייבים אמונה ב-ה' ולהתגבר על הפחד, בנוסף הדבר הכי חשוב בחיים זה כיבוד הורים “

הקשר הרב דורי