מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא מרים עולה מגרמניה לישראל

אני וסבתי פרח הצטלמנו בגינת בית הספר.
סבתי פרח בגיל שנה בבגדד שבעירק
חשיבותה של ישראל כמדינת היהודים

הסיפור שבחרתי לשתף אתכם הוא סיפורה של חמותי – מרים כהן, שעלתה לארץ ישראל בשנת 1934 מגרמניה.

לאחר עליית הנאצים לשלטון התחילו רדיפות היהודים וכך היה גם במקום שמשפחתה גרה, ליד העיר דיסלדורף שבגרמניה. כשהרדיפות התחילו להיות בלתי נסבלות החליט פיליפ, אבא של מרים, לעזוב את גרמניה בשלבים, בתקווה שהמצב ישתפר.

בשלב הראשון, יצר פיליפ קשר עם אחותו שגרה בארץ ישראל. הוא ביקש את הסכמתה לשלוח אליה את מרים שתטפל בה עד השלב שכולם יעלו ויתאחדו בארץ ישראל. מרים הייתה אז הבת הבכורה, בת 13. פיליפ ובתו נסעו לנמל ברנדיזי שבאיטליה. הוא תלה שלט גדול על צווארה של מרים ובו השם והכתובת של אחותו בארץ ישראל. בלב כבד שלח את בתו בת ה-13 לבד באנייה לארץ ישראל.

אחרי שבעה ימים האנייה הגיעה לנמל חיפה. מרים ירדה לרציף בודדה ומבוהלת, אף אחד לא חיכה לה והיא החלה לבכות. באותם הזמנים שלטו הבריטים בארץ. למזלה הרב, ג'יפ עם שלושה חיילים בריטים נעצר לידה והיא סיפרה את סיפורה וביקשה את עזרתם.

החיילים חסו עליה והחליטו להביאה לרמת גן לפי הכתובת שהייתה רשומה בשלט על צווארה. הכתובת ברמת גן הייתה מקום מגוריה של  דודתה, אחותו של אביה פיליפ. הם פנו לבעל מכולת באזור, לשמחתם הוא הכיר את המשפחה הרשומה על השלט והסכים לקחת את מרים לאחות לאחר שיסיים את עבודתו.

מרים היגיע לבית דודתה ברמת גן, אולם, עקב המצב הכלכלי שלא היה טוב, משפחתה של הדודה, שלא התייחסה אליה כאחת משלהם, החליטה לשלוח אותה לקיבוץ קדמה.  מרים עברה לקיבוץ קדמה ושם הכירה את צבי, שהגיע  לארץ בעליית הנוער מגרמניה. מרים וצבי היו חברים וכשהייתה  מרים בגיל 19 הם התחתנו. ביחד עברו את מלחמת השחרור בשנת 1948. הם הביאו לעולם שני בנים ובנו בית ומשפחה בישראל – זו הייתה התשובה לאלו המבקשים להשמיד את היהודים והיהדות.

לצערה הרב של מרים, כל משפחתה, שלא הספיקה לעלות לארץ, נשלחה למחנה ריכוז ושם רצחו אותם הנאצים.

הזוית האישית

המסר של סבתא פרח: באמצעות הסיפור של מרים ושל העם היהודי בגרמניה, אנו למדים שיש מדינה יהודית אחת שאנחנו מצופים לשמור עליה כמדינת היהודים, כמקום הבטוח ליהודים

המסר של עומר: אני מבין היום יותר מתמיד מתוך הסיפור של מרים, כמה היה חשוב להקים את מדינת היהודים במדינת ישראל, שיהיה מקום שהיהודים יכולים להגיע אליו אם שוב תתרחש שואה אנטישמית בעולם. כמה מדינת ישראל התפתחה במהלך השנים והפכה למדינה מודרנית, יפה וחזקה מבחינת ביטחון.

מילון

רדיפות היהודים
מרגע עלייתו לשלטון בבחירות דמוקרטיות, החל היטלר ברדיפת יהודי גרמניה. המדיניות האנטי יהודית פגעה בכל תחומי החיים היהודיים: מערכת של תעמולה ארסית כנגד היהודים הביאה להכפשת תדמיתם בעיני הציבור הגרמני ולהדרתם ממנו; חוקים ופעולות שונות גרמו לפגיעה ברכוש היהודים וביכולתם להתפרנס; מעמדם החוקי כאזרחי המדינה הופקע והם הוגדרו כתושבים חסרי זכויות

ציטוטים

”חשיבותה של ישראל כמדינת היהודים“

הקשר הרב דורי