מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחנות בחייה של סבתא פרידה

עמית וסבתא פרידה
החנוכייה מפולין שעוברת מדור לדור.
ילדות, צבא ומסורת

שמי פרידה ואני קרויה על שם סבתי פרידה ז"ל, שנספתה בשואה. אבי הנציח את כל משפחתו שנספתה על ידי קריאת שמות ילדיו.

שם משפחתי הדה הוא שם משפחתי המקורי, וכאשר נישאתי התחלף שם משפחתי ל"סורסקי". שם משפחתי הקודם מנציח את כל בני משפחתי שנספו בשואה ולכן השם לא שונה.

תקופת הצבא זכורה לי כתקופה משמעותית מאוד וחווייתית שם הכרתי את בעלי אלי ז"ל. השירות והמקומות היו מעניינים והתפקיד היה מאוד מעניין. שירתי בשכם, באר שבע, רפידים, שארם א- שייח ועזה. היה מאוד חוויתי לשרת בסיני אחרי מלחמת ששת הימים היו חוויות מיוחדות.

לא השתתפתי באף מלחמה המלחמה שאני זוכרת היתה מלחמת סיני, ואחריה מלחמת ששת הימים. הייתה תקופה של אופוריה אחרי הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים הרגשנו בטוחים ושאנחנו מסוגלים לעשות הכול. כששירתי בעזה שמה נתקלתי באוכלוסייה הערבית היה מעניין להיות איתם.

הכרתי את בעלי בשארם א- שייח, הייתי חיילת צעירה וביום הראשון שהגעתי לשם בעלי ראה אותי ואמר לחברים שלו: "זו תהייה אישתי" ומאז היינו יחד בכל תקופת הצבא שלי.

התחתנתי בשנת 1970 בתל אביב, החתונה נערכה באולם צבאי, ורב צבאי כל החיילים שלי בעלי וכל החיילים שלי השתתפו בחתונה. הייתי בת תשע עשרה, ולא סיימתי את כל השירות הצבאי. לאחר שנה נולד בני הבחור גיא ב- 1971 וב- 1973 שישה שבועות לפני מלחמת יום כיפור נולד בני השני טל. ב- 1976 נולד בני השלישי ניר וב- 1979 נולד בני האחרון עופר.

את מלחמת יום כיפור העברתי בדאגה רבה כי כבר הייתי אמא לשני ילדים ואלי לא היה בבית והייתי לבד עם הילדים. במלחמת לבנון הראשונה  כבר היו לי ארבע ילדים ובמלחמה זו בעלי השתתף והיא הועברה בדאגה רבה.

לאחר מכן הייתה מלחמת המפרץ, שבה כבר בני היה חייל, ולאחר מכן מלחמת לבנון השניה. בעלי נשאר בבית כי הוא השתחרר מהצבא ובני הבכור היה בצבא אבל הוא לא השתתף במלחמה.

מסורת מבית סבי שאני זוכרת, כשגרנו יחד כל המשפחה כחמולה, וחגגנו יחד הכל, ושיחקנו כולם ביחד. אחרי שהתחתנתי משפחתו של בעלי היו מסורתיים וחגגנו את כל החגים לפי ההלכה, והכרתי מנהגים חדשים. למשל בט"ו בשבט אנחנו תמיד מכינים לכל הנכדים, לגנים ולבתי הספר עוגה עם עץ עשוי ממתקים, בחנוכה יש את מנהג סופגניית החרדל, שמכינים סופגניות שמים באחת במקום ריבה חרדל, וככה זה יוצר מתח בין כולם מי יקבל את סופגניית החרדל. בהדלקת הנרות שרנו את מה עוז צור את כל ארבעת הבתים, ובסוף הערב כל הילדים היו משחקים משחק קלפים שנקרא "גרויסע לויס" שהפרוש הוא: הזכייה הגדולה וכולם תרמו כסף למשחק.

משפחתי המורחבת בטקס הדלקת נר חנוכה ומנהג סופגניית החרדל

תמונה 1

הזוית האישית

פרידה: לסיכום, העבודה עם עמית הזכירה לי דברים נשכחים, ונזכרתי בדברים שהיו מאוד חשובים עבורי.

עמית: עבורי כנכדה זו הייתה חוויה גדולה, תודה על הזכות לשמוע את סיפור חייה של סבתי.

מילון

אופוריה
אופוריה היא הרגשה קיצונית של התרוממות רוח, המלווה באופטימיות, בתחושת רווחה נפשית ובפעילות מוגברת. אופוריה כוללת תחושות אושר, הנאה, התרגשות והתלהבות גבוהות מאוד.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכרתי את בעלי בשארם א- שייח, הייתי חיילת צעירה וביום הראשון שהגעתי לשם בעלי ראה אותי ואמר לחברים שלו: "זו תהיה אישתי" ומאז היינו יחד“

הקשר הרב דורי