מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא פרידה הס עלתה מאוקראינה בגיל 44

תמונה של סבתי בתאריך 05.12.2020
תמונה של סבתי מתאריך 13.02.2021
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא

שמי רונית ובחרתי לראיין את סבתא שלי על סיפור חייה. בחרתי בה בגלל שאנחנו מאוד קרובות. בנוסף, סבתי היא אדם שמאוד נעים לדבר איתו ואני מאוד אוהבת להקשיב לה כאשר היא מספרת לי סיפורים מהעבר.

ילדות ובגרות

סבתי מספרת: "נולדתי בתאריך 29.05.1945  בצרנוביץ׳ שבאוקראינה. בילדותי הייתי הולכת כל בוקר לבית ספר, נהניתי מאוד מהלמידה בבית הספר ובעיקר מאוד אהבתי ללמוד ביולוגיה ומדעים. בזמננו הפנוי היינו משחקים בעיקר כדורגל וגומי. כשהייתי בגילך גם קראתי הרבה ספרים בגלל שלא היה לנו הרבה משחקים והטלוויזיה לא הייתה משוכללת ועם הרבה סדרות כמו היום."

נישואים והקמת משפחה

"את סבא שלך אני הכרתי דרך חברה שלי, היינו שכנות וביקרנו הרבה אחת את השנייה. יום אחד הלכתי לבקר את חברתי בביתה וסבא שלך היה שם. הוא אמר לי שהוא אוהב אותי, מאז אנחנו ביחד. בשנת 1974 התחתנו, שנתיים לאחר מכן הבאנו לעולם את אבא שלך- יניב."

מקצוע ותחביבים

"עוד מאז שהייתי ילדה קטנה מאוד אהבתי את תחום הרפואה והמדע. כשהתחלתי לעבוד עבדתי במעבדה בבית חולים לילדים, לאחר מכן הייתי רופאת ילדים באוקראינה. כשעליתי לארץ המשכתי בתחום הרפואה והמדע ועבדתי בתור אחות בבית חולים שקרוב לבית. לקראת הפנסייה עבדתי בבית אבות בתור אחות."

עלייה לארץ ותקופת ההווה

"עלינו לארץ בשנת 1989, כשהייתי בת 44, ישר הפנו אותנו למרכז קליטה, קיבלנו קצת כסף ודירה קטנה בעלת חדר אחד. אביך היה מצטיין בלימודים והעביר שיעורים פרטיים לילדים שזקוקים לעזרה. סבך עבד בחברת 'נסטלה' מכיוון שהעבודה שעבד בה באוקראינה לא קיימת בישראל ואני המשכתי לעסוק בתחום הרפואה והמדע. כיום בתקופת הפנסיה אנחנו מתגוררים באשקלון, יש לנו שני נכדים ואנו אוהבים לטייל ולבשל לכם."

הזוית האישית

סבתא פרידה: תהליך העבודה היה נעים ומעניין. אני שמחה מאוד שבבית הספר שלך יש תכנית כזו בה זוכרים אותנו, המבוגרים. מאוד נרגשתי ושמחתי לי כשסיפרת לי שבחרת אותי לתכנית. החלק שהכי נהניתי לדבר עליו זה על הילדות והבגרות, נזכרתי בתקופתי כשהייתי בגילך ובכל הזכרונות בתקופת ילדותי. היה לי ממש מהנה לדבר איתך והראיון עבר ממש בהצלחה ובשמחה.

רונית הנכדה המתעדת: תהליך העבודה בהתחלה היה מסובך, לא הבנתי מה לעשות או מדוע אנו עושים את התיעוד. אך עם הזמן התהליך עברה יותר בפשוטת ובכיף.

מילון

מרכז קליטה
מרכז קליטה הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם

ציטוטים

”מאוד נרגשתי ושמחתי לי כשסיפרת לי שבחרת בי להשתתף בתכנית “

הקשר הרב דורי