מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא פריאל סעד נזכרת בילדותה

פעילות כללית במסגרת הקשר הרב דורי
שי הוקרה במסגרת קבוצה של תכנית הקשר הרב דורי
תחפושת שסבתא תפרה בעצמה

קוראים לי פריאל סעד, תאריך הלידה שלי הוא 14.4.1942. נולדתי בעיראק בעיר בגדד. היום אני גרה בנתניה. עליתי לארץ בשנת 1951. עלינו יחד עם אימא שלי, שרה, ואבא שלי יעקב. עלינו במסגרת מבצע עזרא ונחמיה. מבצע עזרא ונחמיה זהו מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. אף שבתחילה אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מעיראק, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק התירה את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין. (ויקיפדיה)

כיום אני עוסקת למחייתי כספרית.

ילדות

גדלתי בישראל, את ילדותי העברתי כאן. אני לא זוכרת הרבה מבגדד משום שהייתי ילדה מאוד קטנה. כאן בישראל למדתי בבית הספר הממלכתי דתי ביבנה. אהבתי במיוחד ללמוד תפירה, זה מקצוע שאני לא בטוחה שמלמדים היום בבתי הספר, אבל בתקופתי לימדו את כל הבנות תפירה. בתור ילדה אהבתי לתפור ולשחק בחוץ, באופן מובהק התחביב שלי היה לתפור, הייתי מכינה בגדים מיוחדים.

דוגמא לבגד מיוחד שהכנתי, וחוויה מהילדות שאני זוכרת כמשמעותית מאוד, הייתה שזכיתי בתחרות תחפושות עם תחפושת שתפרתי בעצמי. התחפושת הייתה של מלכת הרוחות. נהגתי משלב מסוים להכין לעצמי את התחפושות שלי, הן תמיד היו מקוריות ומיוחדות, אבל את הזכייה הזו בתחרות פורים לעולם לא אשכח.

חפץ שעובר במשפחה

חפץ שעובר מדור לדור במשפחה הוא צמיד מזהב שאימא שלי הביאה לי אותו, היום הוא כבר אצל גלי, נכדתי המתעדת. אני מקווה שבעתיד הצמיד יעבור אל נכדתה של גלי, וממנה הלאה אל הדורות הבאים.

הזוית האישית

גלי: היה לי מאוד כיף, גיליתי על סבתא דברים חדשים שלא ידעתי לפני כן. אני חושבת שהתכנית חשובה הן מבחינת הידע שהיא מעניקה על ההיסטוריה והן מבחינת חיזוק קשר בין סבתא לנכדים. אני מאחלת לסבתא שנים של בריאות ואושר.

מילון

תפירה
תפירה היא פעולת חיבור או שינוי סגנוני של בדים, עורות, ניירות, רשתות מחומרים שונים וחומרי גלם אחרים שעוביים דק באמצעות חוט. אפשר לתפור במלאכת יד בעזרת מחט בעלת קוף שבו משחילים את החוט או לתפור במכונת תפירה. בדרך כלל תופרים בגד כך שתך התפירה נסתר מעין, אך בתקופות שונות תפרו בגדים עם חוטי רקמה שהם עבים יותר מחוטי תפירה וכך קבלו בגדים צבעוניים יותר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זכיתי בתחרות תחפושות עם תחפושת שתפרתי בעצמי. התחפושת הייתה של מלכת הרוחות“

הקשר הרב דורי