מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ענת מספרת לאלעד על אביה זלמן הספורטאי

סבא ארלה ,סבתא ענת והנכד אלעד
משפחת אמתי
הדמיון המופלא בין אלעד וסבא רבה שלו זלמן

הקדמה

אלעד הרשקוביץ בן ה-11 מכיתה ה' בי"ס יצחק נבון וסבתא ענת פרנק בת ה- 69 כותבים סיפור זה על זלמן אמתי ז"ל, סבא-רבה של אלעד, ואבא של ענת, שהיה בצעירותו ספורטאי ושחקן כדורגל.

לדעתי אלעד נכדי מאוד דומה לזלמן אבי גם במראה וגם באישיות.

תמונה 1
תמונה 2

תמונה 3
תמונה 4

משפחת אמתי

אבי נולד בצפת בערב ראש השנה תרפ"ב – 3/10/1921. הוא היה תינוק חלש וחולה. הוריו, שולמית ועובד אמתי, פחדו שלא יצליח להחזיק מעמד ולחיות. אבל, כנגד כל הסיכויים, זלמן גדל והפך להיות לספורטאי מצטיין.

עובד, סבא שלי היה איש חינוך. התחיל כמורה ומאוחר יותר מנהל בי"ס.

יש לי שני דודים אחיו של אבי: דרור אשר נולד שלוש שנים אחרי זלמן. ומירי שנולדה כאשר אבי היה בן עשר שנים.

תמונה 5

 

מעברים

אבי נדד בארץ יחד עם משפחתו בעקבות עבודתו של סבא עובד, המורה ומנהל בי"ס.

בינקותו היה בצפת וביסוד המעלה. לאחר מכן נשלח סבא לעבוד בנס ציונה ושם חיו עשר שנים. מנס ציונה עברו לגור בנתניה ושם חלפו שנות נעוריו של זלמן.

לבסוף השתקעה המשפחה בתל אביב.

תמונה 6

 

אבא והספורט

אבא החל בפעילות הספורטיבית שלו עוד בנס ציונה. הוא הצטרף למכבי הצעיר ושיחק כדורגל בקבוצת מכבי נס ציונה, שהייתה קבוצה מאוד טובה ואפילו הגיעה לאליפיות ארציות.

גם כאשר הפסיק להתגורר בנס ציונה היה נוסע כל שישי שבת לשחק שם. הנסיעה אז הייתה באוטובוס או ברכבת וארכה שעות ארוכות, לא כמו היום, ואבא לן אצל חבר.

תמונה 7

 

אבא לומד בחיפה

כאשר עברה המשפחה לעיר נתניה למד אבא בבית הספר 'ביאליק'. אביו, סבא עובד אמתי, היה מורה בבית הספר זה ולאחר מכן גם ניהל אותו.

כאשר סיים אבי את בית הספר היסודי, הוחלט שהוא ימשיך ללמוד בחיפה בתיכון בסמ"ת שהייתה המכינה לטכניון. שאיפותיו היו ללמוד בטכניון.

אבא גר בחיפה בגילאי 15 עד 17 שם הוא הצטרף לתנועת 'מכבי'. שם התעמל, התחרה בריצה ואף שיחק כדורגל בקבוצת ה"גיבור". במסגרת תחרויות הריצה הגיע למקום הראשון בארץ, הוא קבע שיא ארצי: רץ 100 מ' ב- 11.6 שניות.  ואף קיבל תעודה המעידה על כך.

אבא והים

כאשר אבא גר בנתניה הוא אהב לעשות שני דברים, לבלות בים ולהתעסק בספורט.

בגיל 15 הוא היה עוזר המציל בחוף ימה של נתניה.

מצורף קטע קול אבי מספר על מקרה שקרה:

תמונות – אבי זלמן – ספורט

תמונה 8

תמונה 9
תמונה 10

עץ המשפחה שלנו

תמונה 11

תמונות נוספות ממהלך העבודה בפרוייקט הקשר הרב דורי:

תמונה 12
תמונה 13

מצורפת המצגת שלנו – הסיפור שלנו –  אלעד, סבתא ענת וסבא ארלה בפרוייקט הקשר הרב דורי:

 

הזוית האישית

סבתא ענת: שמחתי לספר לאלעד ולכל המשפחה על הפן המיוחד של אבא שלי. אבא אהב ספורט. כל חייו היה ספורטיבי. גם בגיל מתקדם כשהיה קרוב לשמונים היה שוחה בבריכה בעומר. ובאיזה שהוא מקום הרגשתי שוויתר על קריירה ספורטיבית כדי להלחם ולהקים את המדינה. רבות סופר במשפחה על התנהלותו בפלמ"ח ובצה"ל, הקצר – נשכח. והפן הספורטיבי.

נהניתי לעבוד עם אלעד ולספר לו דברים על המשפחה. גם שאר הנכדים ששמעו מאלעד סיפורים – התעניינו. הבנות שלי אמרו שהן לא ידעו על אהבתו של סבא שלהם לספורט, וזה היה חידוש בשבילם. בקיצור, כל המשפחה הרוויחה.

למדתי שאלעד אוהב מאוד לבלות איתי זמן איכות. אני מאחלת לאלעד שיגדל להיות בן אדם מועיל לחברה ומאושר בחלקו. שיאהב את כל מה שהוא עושה.

הנכד אלעד: שמחתי מאוד לשמוע על סבא רבה שלי, סבא של אמא שלי. שמעתי מסבא וסבתא על סבא רבה שלי והם אמרו שהוא ממש דומה לי בהרבה מובנים. למדתי עליו הרבה מהסיפורים של סבא וסבתא על סבא זלמן… ראיתי צדדים אחרים של סבתא שקשורים למשפחה שלנו. שסבתא אוהבת משחקים של פעם.

אני מאחל לסבתא הרבה בריאות, אושר והרבה אהבה.

 

מילון

נגדעה
סבתא השתמשה במילה נגדעה. ואני לא ידעתי מה פירוש המילה נגדעה. סבתא הסבירה לי שהפירוש הוא – הפסיקה בבת אחת.

ציטוטים

”אלעד מזכיר מאוד את זלמן אבא של סבתא.“

הקשר הרב דורי