מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עלתה לארץ לאחר "ליל הבדולח"

אני עם סבתא לאה
סבתא לאה בצעירותה
בגיל 17 סבתא עלתה לארץ במסגרת עליית הנוער

ראיון עם סבתא לאה – סבתא לאה מספרת לנעם
סבתא שלי הייתה בתנועת נוער שקוראים לה "ברית הנוער". בגיל 17 היא עלתה לארץ במסגרת עליית הנוער לאחר ליל הבדולח. סבתא שלי פגשה את בעלה( סבא רבא שלי נפטר לפני 6 שנים ) בהכשרה בהולנד.  לאחר שעלו ארצה, הקימו ביחד את קיבוץ בארות יצחק שהיה מיישובי חומה ומגדל בגבול הדרומי ליד עזה.הקיבוץ לחם בגבורה מול המצרים והיו לו אבדות רבות. 15 חברי קיבוץ נהרגו במלחמה. סבתא הייתה אחת הלוחמות במלחמת העצמאות.
 
תפקידה של סבתא במלחמה היה לעמוד במגדל המים של הקיבוץ ולסמן לכוחות במקרה והאויב יגיע.
 

מגדל המים בקיבוץ

מגדל המים בקיבוץ
כיום, עומד מגדל המים הזה ליד קיבוץ עלומים וכולו חורים מכדורי האויב מגדל זה הוא השריד היחיד מהקיבוץ במקומו הראשוני. לאחר המלחמה עבר הקיבוץ למרכז הארץ.2 אחים של סבתא שלי ניספו בשואה. אמא שלה נספתה גם כן. את אחיה הקטן היא ראתה רק כשהיה תינוק. סבתא הקימה משפחה לתפארת. המון נכדים ונינים  וזכיתי לראיין אותה. משפט אחד שלמדתי מסבתא שלי בשפה אחרת- "מאמא, טאטא, איך ווילד גורנישט"- אמא ואבא , אני לא רוצה שום דבר.
 
העשרה
ליל הבדולח : "הוא הכינוי הגרמני הנאצי ללילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938 (ט"ז בחשוון תרצ"ט), שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה) פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בפי הגרמנים בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה."
 
תשע"ה

מילון

ליל הבדולח
הוא הכינוי הגרמני הנאצי ללילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938 (ט"ז בחשוון תרצ"ט), שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה) פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בפי הגרמנים בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה.

מאמא ,טאטא
אמא,אבא

ציטוטים

”" מאמא, טאטא, איך ווילד גורנישט" “

”אמא ואבא , אני לא רוצה שום דבר.“

הקשר הרב דורי