מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עליזה- תולדות חייה

אני וסבתא באירוע בת המצווה שלי
מסיבת הפתעה לסבתא ואחותה
ילדות וחגים בארץ ישראל

סבתא עליזה נולדה בישראל בבית החולים קפלן שברחובות.
סבתי היא האחות ה-9 מתוך 11 אחים ויש לה אחות תאומה אסתר. הן תאומות זהות הן נולדו בהפרש של כמה דקות סבתא שלי היא הבכורה ביניהן. אנשים שפוגשים אותם ברחוב בדרך כלל מבלבלים ביניהן.
סבתא גדלה בגן יבנה, בית פרטי שבו הייתה גינה חקלאית מאחורי הבית, בה גידלו אבטיחים. ליד הגינה החקלאית הייתה אורווה עם 2 סוסים שהיו שייכים לאח של סבתא שלי.
 
גן יבנה בעבר הייתה מושבה קטנה שבה כולם הכירו את כולם וחיו בשכנות טובה. למשפחה של סבתא שלי הייתה צרכניה בכניסה למושבה, אבא שלה עבד שם ובשעות אחה"צ סבתא שלי והאחים שלה הצטרפו אליו ועזרו לו.
התחביבים של סבתא בילדות הם: לרקוד ריקודי עם, תנועת נוער בבני עקיבא ולאחר מכן שגדלה הפכה למדריכה בבני עקיבא.
האירועים המיוחדים של סבתא הם: בר המצווה לשני האחים הקטנים. שירי הילדות שסבתא שמעה הם: שירי ליל הסדר ובמרוקאית האגדה של ידי אבא.
החפצים המיוחדים של סבתא הם: קומקום תה ממרוקו שאימא שלה הביא לה, צמיד מעוטר שקיבלה מתנה מאימא שלה (והיום הוא אצל אמא שלי הוא עובר בין הדורות במשפחה).
סבתא שמעה שירים במרוקאית וגם שירי ארץ ישראל. 
סבתא הייתה בגן סיני שבגן יבנה זיכרונות מהגן הם: הגננת חברים וגם העוזרת של הגננת.
לאחר מכן שסבתא עלתה לבית ספר המשיכה בבית ספר סיני בגן יבנה, הזיכרונות מבית הספר והשתתפה בשיעורי ספורט, חקלאות, מסיבות ועוד..לאחר מכן סבתא עלתה לתיכון ויצו שנתיים ולאחר מכן למדה עוד שנתיים בבית עקיבא ברחובות ולמדה לימודי אופנה, תפירה, משחקי חברה ועוד.
 
כשסבתא שלי היתה בגיל ההתבגרות אחותה התחתנה וזה היה אירוע משמח מאוד. האירוע העצוב ביותר שסבתא שלי חוותה הוא מותו של אחיה הבכור יעיש מדום לב בטרם עת.
 
מקום העבודה הראשון בו סבתא עבדה הוא בגן ויצו ביבנה בתור עוזרת למבשלת.  סבתא בחרה את המקצוע הזה כיון שהיא אוהבת מאוד לבשל,וכן סבתא אוהבת מאוד את העבודה. סבתא עסקה במקצוע זה 15 שנים, וכן מקצוע זה מלווה אותה גם לאחר הפרישה.  
 
סבתא זוכרת מנהגים מיוחדים ומאכלים שאוכלים בחג. במשפחה שלנו חוגגים את החגים לפי המסורת שעוברת מדור לדור וכמובן לפי המסורת היהודית, החגים שסבתא הכי אוהבת הם:
סוכות האווירה שונה לא אוכלים בבית בונים סוכה ומקשטים אותה שתהיה יפה, אצלנו נהוג לבנות את הסוכה עם צאת צום יום הכיפורים.
פורים חג מלא בשמחה ונתינה כולם מתחפשים משלוחי מנות.
עצמאות מסמל את נחופש של מדינת ישראל.
המנהגים המיוחדים במשפחה הם: בפסח ניקיון הבית הבית לפני החג מחליפים את כל הכלים של היום יום בכלים כשרים לפסח, בפורים מחלקים משלוחי מנות ואח"כ כולם מגיעים לסעודת פורים בחנוכה מכינים סופגניות וספינג' (כמו סופגניה טובלים בסוכר או בדבש).
האירועים המשמעותיים בחייה של סבתא הם לידת ילדיה, ברית מילה, בר/בת מצווה, חיתון בנותיה ובניה, הולדת הנכדים/הנכדות והבת מצוות של הנכדות, וכמובן החתונה עם סבא.
 
סבתא הכירה את סבא שמעון כאשר הוא הגיע לגן יבנה לבקר חברים, הם יצאו במשך שנה ובשנת 1979 הם התחתנו שנה לאחר מכן בשנת 1980 – אמא שלי שהיא הבת הבכורה נולדה. בשנת 1981 נולדה ליאת, בשנת 1986 נולד אושרי וב-  1990 נולד דניאל שהוא הבן זקונים.
לסבתא עליזה וסבא שמעון יש 2 בנות, 2 בנים 5 נכדות ו 2 נכדים. היום היא גרה ביבנה.
 
העשרה:
מרכז רפואי קפלן הידוע גם בשם בית החולים קפלן הוקם ברחובות בשנת 1953 והוא אחד מבתי החולים של שירותי בריאות כללית בישראל. בית החולים קפלן מסונף לבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים ופועל בו אחד מבתי הספר לסיעוד של האוניברסיטה.(ויקיפדיה)   
 
תשע"ו   2016

מילון

חנה
חלה, נידה, הדלקת נרות, אלו 3 מצוות שכל אישה נשואה מחויבת בהן

בני עקיבא
תנועת בני עקיבא היא תנועת-נוער דתית-חלוצית, והינה חלק בלתי נפרד מתנועת "תורה ועבודה"

ציטוטים

”מקום העבודה הראשון בו סבתא עבדה הוא בגן ויצו ביבנה בתור עוזרת למבשלת. “

”סבתא בחרה את המקצוע הזה כיון שהיא אוהבת מאוד לבשל.“

הקשר הרב דורי