מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נירה לויטה נולדה עם המדינה

בית הספר הרב תחומי עמק חרוד
פעילות כללית במסגרת התכנית
לינה משפחתית בקיבוץ

סבתא נירה לויטה נולדה במלחמת העצמאות בבית החולים העמק בעפולה. הילדים שנולדו אחריה בקיבוץ גבע נולדו במקלט של המרפאה, כי הערבים ירו על הכביש בין גבע לעפולה והיה מסוכן מדי כדי לנסוע אל בית החולים.

סבתא גדלה בלינה משותפת. לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי. ברוב הקיבוצים המשיכו ללון במשותף עד ההתגייסות לצבא. (ויקיפדיה). ואכן, מכיתה ז' עד כיתה י"ב המסגרת החינוכית הייתה חברת הילדים שהתנהלה כמו קיבוץ עם מזכירות, ועדות, סידור עבודה ועוד.

סבתא מספרת שבגיל ההתבגרות בקיבוץ של פעם, אם היו ריבים עם ההורים, אפשר היה לברוח לחדר בבית הילדים. סבתא בילתה עם חברים במשחקים של פעם כמו חמישה מקלות, מחניים, חמש אבנים, מונופול, חמישיות וגולות. בנוסף הם גם בילו את זמנם בריקודי עם, שירה ופעולות כיתתיות.

שנת הבר מצווה של סבתא היתה כיתתית, כמו שנת בר המצווה שלי, נועם (הנכד המתעד). היו משימות, עבודת שורשים, ובסיומן מסיבה גדולה.

היום סבתא בת 73, היא סבתא לשמונה נכדים ונהנית בפנסיה שלה.

הזוית האישית

נועם: אני רוצה לאחל לסבתא את כל הטוב שבעולם. תודה שהשתתפת איתי בתכנית.

סבתא נירה: אני מאחלת לנועם שנים של עניין, בריאות ואושר. נהנינו לעבוד ביחד ולבלות זמן איכות משותף.

מילון

גבע (קיבוץ)
גֶּבַע היא קבוצה במועצה אזורית גלבוע, השוכנת בעמק יזרעאל ממזרח לעיר עפולה. הקבוצה הוקמה בשנת 1921 על ידי עולים מרוסיה ומפולין אשר עלו לארץ בעלייה השנייה. קבוצת גבע נודעת בכך שממנה יצאו הלהקות "הגבעטרון" ו"השיבולים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המסגרת החינוכית הייתה חברת הילדים שהתנהלה כמו קיבוץ - עם מזכירות, ועדות, סידור עבודה ועוד“

הקשר הרב דורי