מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נולדה ב – 1937 באלג'יריה

בית הכנסת הגדול של אוראן
חגיגות המימונה
ילדותה, החגים שהיא חגגה ועלייתה לארץ

תכנית הקשר הרב דורי,רחל דנה מתעדת את סיפורה של סבתא שלה רחל לוי.

"לסבתא שלי קוראים רחל, רחל נולדה באלג'יריה בשנת 1937 היא גרה בבית קטן עם כניסה גדולה היא ושלושת אחיה ואחיותיה. סבתא רחל דיברה בביתה בעיקר צרפתית וספרדית

"יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם….קהילות יהודיות היו פרוסות גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. בשיאה מנתה יהדות אלג'יריה כ-130,000 נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים אחדים. רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל". (ויקיפדיה).

חגיגות המימונה

הם חגו חגים חנוכה, פסח, פורים וגם את המימונה, במימונה הם היו מארחים את כל המשפחה וביחד היו נהנים ושמחים המאכלים במימונה היו בעיקר מאכלים עם דבש. רחל עלתה בשנת 2002 מתי שהם הגיעו לארץ בבית של ביתם חיקתה הפתעה הבת שלהם ( אימא שלי) וכל המשפחה הכינה שטיח אדום מנייר וכולם החזיקו דגלי ישראל זה החלק שהכי ריגש אותה. המקום הראשון בו הייתה כשהגיעה לארץ היה ברמת בית שמש בבית שלנו.

משפחת צבא-

האחים של אימא של רחל עזרו למרוקאים בשביל שיוכלו לעלות לארץ. החלק שהכי ריגש אותה בחיים כשהילדים שלה והנכדים שלה נולדו. לאבא שלה קראו: אלפרד אברהם אכריש והוא נולד באלג'יריה ולאימא שלה קראו: יהודית לוס והיא נולדה במרוקו. את ילדותיו של אבא שלה לא כל כך ידעה משום שהוא לא סיפר הרבה, אבל היא יודעת שבגיל 13 אחר הבר מצווה שלו אביו נפטר.

מילדותה של האימא היא מספרת שהיא אהבה לשיר היא הייתה שרה מלא שירים בספרדית בילדותה של אימא היא דיברה רק ספרדית ובבית ספר היא למדה צרפתית הייתה לאימא בובה שהיא מאוד אהבה היא העבירה אותה לרחל ואז לאימא שלי.

רחל וגיא בעלה הכירו באלג'יריה בשנת 1958 הם הלכו שניהם לבית הכנסת ושמה הם הכירו. החתונה שלהם הייתה בבית כנסת גדול ומפואר מהחתונה היא זוכרת שהייתה לה שמלה מאוד יפה.

רחל אוהבת לצייר לעשות קרמיקה, כימר, לשמוע למוזיקה קלסית, לקרוא ולנגן בפסנתר. זכרון נוסף של סבתא רחל הוא היום בו הכריזו על  הקמת מדינת ישראל. רחל הייתה אז רק בת 11 . היא זכרה שבביתה הייתה שמחה גדולה אך את השאר אינה זוכרת.

העשרה

יהדות אלג'יריה: "יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן ואוראן, וקהילות יהודיות היו פרוסות גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. בשיאה מנתה יהדות אלג'יריה כ-130,000 נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים אחדים. רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל".

תשע"ו

מילון

יהדות אלג'יריה
יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן ואוראן, וקהילות יהודיות היו פרוסות גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. בשיאה מנתה יהדות אלג'יריה כ-130,000 נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים אחדים. רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל.

סיגרים
מאפה, מאכל בצורת סיגר טבול בדבש

ציטוטים

”למרות הקשיים צריך לשמוח“

הקשר הרב דורי