מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מספרת על החיים בצל מלחמות ישראל

יהלי ופנינה בתכנית
תכנית הקשר הרב דורי, אלומות
וגם את סוד הקציצות, סבתא עונה צריך לשאול את העוף...

יהלי מספרת: השנה השתתפתי  בתכנית הקשר הרב דורי, הזמנתי את סבתא פנינה למפגשי התכנית. זו הייתה הזדמנות בשבילי לשאול את סבתא את כל השאלות שרציתי:

סבתא סיפרה לי שהיא נולדה, בעיר ברשוב בארץ רומניה ועלתה לארץ בשנת 1950, היא הייתה בגיל שנתיים וחצי, כשעלתה לארץ עם משפחתה. לאמא שלה סבתא רבתא שלי קראו לילי והיא נולדה, בשנת 1926 בעיירה ברומניה שנקראת בורשא.

 סבתא סיפרה לי על החיים בצל המלחמות

נולדתי בשנת 1947 לצערי, השואה והמלחמות הן חלק מחיינו כיהודים וכישראלים. אני יודעת שאימי ואחיותיה היו באושוויץ, הם שרדו בזכות היותן צעירות ובזכות ה"ביחד" שלהן. יתר בני משפחתן הושמדו. שני אחים שלהן היו בארץ ואחד מהם בשם שאול נהרג במלחמת השחרור. לאחר השואה, הגיעו האחיות למכרים שלהם בעירה ברומניה, ולא עבר זמן רב עד שחיתנו אותן עם בחורים שהתאלמנו במלחמה.  

האחות הצעירה, דודתי לאה, שלא הסכימה לסידור הזה, החליטה לעלות לארץ ישראל. כשהגיעה לארץ, השלטונות הבריטיים בארץ הכניסו אותה, כמו את כל העולים החדשים למחנה מעצר בעתלית עד שאחיה הגדול שחרר אותה ואז פרצה מלחמת השחרור והיא השתתפה גם בקרבות. היום הדודה לאה חיה בבני ברק, גידלה משפחה נהדרת ותמיד יש לה חוש הומור ואופטימיות.

אבא שלי, שגדל ברומניה, גויס לצבא הרוסי, לשירות שהוא למעשה מעין מחנה עבודה. בארץ אבא שלי  גויס לצבא לשק"ם. השק"ם – ראשי תיבות של 'שרות קנטינות ומזנונים' – היה המקום שחיילים יכלו לקנות בו ממתקים ואנחנו זכינו לקבל גם קצת ממתקי צבא.

אני הייתי בארץ כשפרצה מלחמת סיני, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפור, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה ועד היום.

כשפרצה מלחמת סיני, הייתי בת שמונה, היינו ישנים עם הבגדים, כי אם הייתה אזעקה בלילה, רצנו החוצה לשדה פתוח. לא היה מקלט שאליו יכולנו להיכנס. אמי הכינה מזוודה עם אוכל ומעט בגדים, אני ישבתי על המזוודה באותו לילה שיצאנו לשדה והתפללתי לאלוקים שלא יקרה לנו שום דבר, וברוך השם תפילתי התקבלה.

במלחמת יום כיפור הייתי כבר אמא לשרון, אמך היקרה, והייתי בהריון עם הילד השני, הוא איתן. שרון הייתה בת כמעט שנתיים. באזעקה שהייתה ביום הכיפור היא נבהלה קצת, ואנחנו רצנו למקלט של השכנים, שם היו אנשים עם כלב ענק. אני פחדתי, אך שרון הקטנה שמחה מאוד.

את השם לבננו השני איתן, בחרנו בעקבות השיר "גבעת התחמושת" שבו מסופר על החייל איתן שגילה התנדבות ואומץ בקרב על ירושלים ונהרג באותו קרב. הוא קיבל עיטור גבורה אחרי מותו. איתן בננו יהיה בחודש זה בן 40 אי"ה, ואנו מתכוונים לבקר בגבעת התחמושת ולספר את סיפור שמו.

סבא דוד, בעלי, היה בהחלט בצבא בתור חובש. הוא לא היה ממש בקרב, אך נדמה לי שהוא טיפל אפילו בשבויים ערבים, ובפצועים מהקרב.

אני שאלתי את סבתא, דברים המעניינים אותי

סבתא סיפרה לי, שהבית הראשון בו היא גרה עם סבא, היה בעיר נצרת. היא מספרת: "אחרי שנה, נולדה אמא שלך ואז עברנו לגור בקריית מוצקין, בה אנו גרים עד היום.

רציתי מאוד לשמוע איך סבתא פגשה את סבא: סבתא מספרת: "את סבא שלך הכרתי בזכות חברתי שלומית. שלומית, גרה באזור הקריות. באחת הפעמים יצאנו לטיול לאילת. נסענו עם עוד כמה חברים. בטיול לאילת שיצאתי עם חברתי שלומית , בזכותה פגשתי את סבא. התחלנו להכיר ולצאת כחברים. חוץ משלומית היו לי עוד חברות. את חברתי שושנה אני מכירה מכיתה ב' ועד היום אנחנו חברות טובות."

סבתא שלי מאוד פעילה ואני תמיד מתפעלת, איך היא מספיקה הכל?

סבתא איך את מספיקה לעשות כל כך הרבה דברים ביום????

וסבתא עונה: "אני זריזה וגם מאורגנת כמוך נכדתי האהובה.".

סבתא ומה סוד הקציצות המטוגנות שלך??

סבתא צוחקת "צריך לשאול את העוף…".

מילון

מחנה מעצר בעתלית
מחנה המעצר בעתלית או מחנה המעפילים בעתלית שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות, וכן כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940‏ ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים. ב-1987 הוכרז כאתר לאומי למורשת ההעפלה והעלייה של מדינת ישראל.

ציטוטים

”סבתא מה סוד הקציצות המטוגנות שלך?? סבתא צוחקת "צריך לשאול את העוף...".“

הקשר הרב דורי