מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא מלכה, שזכתה לשרוד את השואה

הנכדה מירי חסין
הסבתא מלכה פיין
בגלל המראה הארי-גרמני שהיה לה, היא הצליחה להעמיד פנים כאילו היא גויה.

הנכדה, מירי חסין, מתעדת את קורות חייה של סבתא רבתא שלה, מלכה רוזנבאום/ רוזנבוים, כפי שסיפרו לה: סבא ישראל רוזנבאום, בנה של סבתא מלכה וסבתא נעמי רוזנבאום, כלתה של סבתא מלכה.

אמו של סבי, מלכה, נולדה בכ"ג אייר תרפ"ג 1928 בפולין. להוריה משפחת פיין.

סבתא רבתא מלכה

תמונה 1

הוריה גרו באחוזה גדולה באחת העיירות שבפולין, משפחתה הייתה משפחה דתית שמנתה 6 ילדים. אביה שכר "מלמד" שלימד את הבנים תורה וגם את הבנות. סבתי למדה לדבר ולכתוב ב-7 שפות ובניהן גם את השפה הצ'כית.

בתקופת מלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים פלשו לפולין והשמידו חלק גדול מיהודי פולין, זכתה סבתי לשרוד את השואה. בגלל המראה הארי-גרמני שהיה לה, היא הצליחה להעמיד פנים כאילו היא גויה. משפחה פולנית עשירה הסכימה להעסיק אותה בתור מורה לשפה הצ'כית לילדיהם… בתמורה  לעבודתה הם נתנו לה אוכל, את מנת האוכל שקיבלה היא חילקה בין בני משפחתה שבגטו.

כעבור זמן, כשהגרמנים הפציצו והחריבו את הגטו, נאלצו בני משפחתה לקחת את מקל הנדודים ולחפש מקום מקלט. המשפחה התפצלה, סבתי הלכה עם אימה. ואחיה שהיה מבוקש על ידי הגרמנים ברח לבד  והסתתר  וכך ב"ה ניצל. אח נוסף הצטרף לפרטיזנים שפעלו באופן מחתרתי מול האויב הנאצי, הוא נלחם עם הרוסים נגד הגרמנים- הנאצים.

סבתא מלכה ואימה ברחו והסתתרו במקומות שונים בכל שנות המלחמה. הן התחבאו במתבנים ואכלו את האוכל של בעלי החיים, מכיוון שלא היה להן אוכל אחר זמין. וכך סבתי ואימה שרדו ולא הובלו למחנות ההשמדה.

לאחר השואה, סבתי מלכה התחתנה עם בעלה, דוד רוזנבאום/ רוזנבוים, הם נישאו באיטליה כשפניהם מועדות לארץ ישראל. מיד לאחר החתונה הם עלו על ספינת מעפילים לארץ ישראל. אולם כאשר הם הגיעו לחופי הארץ, עצרו אותם הבריטים ששלטו באותה תקופה בארץ ושלחו אותם לקפריסין. בקפריסין נולד להם בנם הבכור, שנפטר בגיל 3.

בשנת 1949, עם קום המדינה, הם עלו לארץ ישראל. הם הופנו על ידי הסוכנות לקריית חיים שליד חיפה. שם נולד בנם השני – סבי (יבלח"א). יחד עם סבתי מלכה שרדו גם אבי'ה ואימה ועוד 2 אחים. כולם זכו לעלות לארץ ישראל והקימו בתים יהודיים לתפארת.

מאלבום המשפחה

תמונה 2
תמונה 3

הזוית האישית

תודה רבה לסבא ולסבתא, ששיתפו אותי בסיפור המשפחתי המעניין והמרתק.

מילון

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחמים בצבא לא סדיר הפועלים נגד כוחות כיבוש. כינוי זה ניתן בעיקר ללוחמים שחברו לתנועות המחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה.

העפלה
הוא כינוי לעלייה לא חוקית (בלתי לגאלית) של יהודים לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. ההעפלה החלה בשנת 1934, לאחר שהיטלר עלה לשלטון בגרמניה, ורבים מיהודי גרמניה (וארצות אחרות) ביקשו לעלות לארץ ישראל. ההעפלה נעשתה בעיקר דרך הים, בספינות משא קטנות, ישנות ורעועות שניסו להגיע לחופי הארץ ולהביא אליה בחשאי פליטים יהודים. ממשלת המנדט הבריטי ששלטה בארץ ישראל הגבילה את כמות היהודים שקיבלו רישיונות כניסה לארץ. משום כך נאלצו יהודים רבים להגיע לארץ באופן בלתי לגאלי

ציטוטים

”תודה לאל, זכתה משפחתי לשרוד את השואה, לעלות לארץ ישראל ולהקים בתים יהודיים לתפארת.“

הקשר הרב דורי