מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא לילי בקרמן – אחות ראשית וגננית

אני מטיל עם סבתא שלי ודוד
משפחתי וסבתי מדליקים נרות לחנוכה
חייה של סבתא לילי

שמי לילי בקרמן, נולדתי בתאריך 1.3.1948 בברית המועצות, באזור הקרפטים. בילדותי חייתי בעיר חוסט באוקראינה. כיום אני גרה בהוד השרון. הוריי הם חנה ואלכסנדר ז"ל, הם עלו לארץ מחוסט בשנת 1973. הם ניצולים מהמחנות השמדה בשואה. הגיעו בטיסה מוינה ואז לארץ. התיישבו בקריית גת ולהם שלשה ילדים: לילי, אווה ואפרים.  לסבתא יש שלושה ילדים: רונן, שנשוי באושר לחני (אימא של רן) ולהם שלשה ילדים: דנה, רן (אני) ואורי אחי הקטן. דרור, שנשוי לקארין ויש להם שני ילדים, היילי וליאו, ויניב, שחי בארצות הברית.

עם סבתא

תמונה 1

סבתא עבדה 40 שנה כאחות בבית חולים ברזילאי באשקלון, כרגע היא בפנסיה.

ילדות

לילי נולדה כאמור בשנת 1948, מיד לאחר הכרזת המדינה בברית המועצות. את ילדותה העבירה בחוסט שבברית המועצות. את הלימודים היסודיים למדה בבית הספר בעיר חוסט עד כיתה ח' ואז עברה לבית ספר לאחיות. בבית הספר לילי אהבה את המקצועות הבאים: כימיה, היסטוריה וביולוגיה. בתור ילדה לילי אהבה לטפל בגינת ירק ובגינת הפרחים ביחד עם אביה, היא אהבה לקרוא ספרים ולחקור על צמחים. לילי אהבה מאד ללמד ולהעשיר את הידע בקריאת אנציקלופדיות וספרים בנושא צמחים ופרחים.

חווית ילדות מאד משמעותית ללילי הייתה בחורף המושלג והקר שבברית המועצות, היא ואחיה וחבריה היו עולים עם מגלשיים להר המצודה שהיה קרוב לביתה וגולשים למטה במורד ההר, כך היו חוזרים על זה פעמים רבות. חוויה מצחיקה מן הילדות הייתה כשלילי הייתה ילדה קטנה. היא הלכה ללול תרנגולות שהיה קרוב לביתה, היא אספה כמה ביצים שהתרנגולת דגרה עליהם, שברה אותם לתוך קערה והביאה אותם ככה שבורות עם הקליפות הביתה, במקום להביא אותן שלמות.

לילי ומשפחתה אהבו לאכול תפוחי אדמה בתבשילים שונים וגם ואת הבלינצ'ס (בהונגרית פולוצינטו) שהכינה אמה. גם בברית המועצות סבתא לילי ומשפחתה הקפידה לחגוג את כל החגים, לעשות קידוש בימי שישי וללכת לבית הכנסת.

פרק שלישי: לימודים, תחביבים, נישואין

לילי למדה בברית המועצות ושם החלה לעבוד כאחות בבית חולים. היא הגיעה לארץ כשהייתה בת 24. היא החלה ללמוד עברית באולפן בקבוצת יבנה ואז החלה לעבוד בבית חולים ברזילאי באשקלון. את סבא שלומי הכירה כשהייתה בת 27 בקריית גת, הוא למד הנדסת בניין בטכניון ולאחר שנה הם התחתנו והקימו בית בקרית גת.

עם השנים לילי הצטיינה בעבודתה והפכה לאחות אחראית בבית החולים. היא המשיכה לטפח את אהבתה לגינה והקימה בביתה גינה מופלאה עם סוקולנטים ועוד צמחים נדירים. בשנת 2007 סבא שלומי היקר והאהוב נפטר ובשנת 2015 לילי יצאה לגמלאות ועברה לגור בהוד השרון. לילי מאוד אוהבת ללמוד ולהתפתח, עם השנים למדה גם רייקי, גלגול נשמות ועוד..

הזוית האישית

רן: סבתא ואני מאוד נהנינו לעשות את העבודה יחד. נהניתי לשמוע על ילדותה של סבתא לילי ועל חוויות מהילדות שלה.

מילון

סוּקוּלֶנטים
סוּקוּלֶנטים (בלטינית: Succulentus) הם צמחים אשר לרוב הינם בעלי עלים וגבעולים עבים ובשרניים המכילים תאים אוגרי מים, ולכן לא דרושה להם השקיה רבה. משמעות המילה סוקולנט בלטינית היא "עסיס". הסוקולנטים חביבים במיוחד על בעלי גינות פרטיות וציבוריות, בזכות צריכת המים המזערית שלהם והשרידות הגבוהה שלהם. הסוקולנטים לסוגיהם מגוונים מאוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תדאג לצמח והוא ידאג לך“

הקשר הרב דורי