מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא טובה מספרת

סבתא טובה ונטע ביום הולדת 60
סבתא טובה בילדותה
סיפור החיים של סבתא טובה

אני טובה לזובסקי ביתם של קוצה וקרול וינטראוב, נולדתי ב-23.01.49 בישראל, גדלתי בראשון לציון. הייתי בגן מספר 1 ברחוב זד"ל בראשון לציון. הורי הגיעו לארץ ב-1948 מרומניה, הורי יצאו מרומניה להונגריה עברו את הגבול ונתפסו. הם הוחזרו חזרה לרומניה, לאחר מכן עברו להונגריה למקום שניקרא ניר בטו, נשארו שם כמה ימים באותו מקום ולאחר מכן העבירו אותם לבודפשט. בבודפשט חיכו עד שהג'וינט יקבלו אותם.

לאחר מכן הועברו לאוסטריה, זלצבורג, ולאחר מכן הועברו לגבול הרי האלפים עברו את הגבול והכניסו אותם לבית הסוהר ללילה, למחרת שוחררו והועלו לאונייה ששמה טטי והמשיכו לכיוון איטליה, שלושה חודשים נשארו באיטליה ולאחר מכן נשלחו לארץ ישראל בעיצומה של מלחמת השחרור 1948 הגיעו לארץ ונשלחו לזיכרון יעקב, בזיכרון יעקב הגיעו להורי זוג חברים שהכירו בעודם ברומניה, החברים שהגיעו להורי עלו לפניהם  לארץ ישראל בשנת 1946. החברים לקחו את הורי לראשון לציון ומאז אנו גרים בראשון לציון. את אבא שלי שלחו מיד להילחם בסיני, אף כי לא ידע מילה בעברית אמי עבדה בפרדס בקטיף תפוזים.

למדתי בבית ספר חביב, ברחוב אחד העם בראשון לציון, בית הספר העברי הראשון בארץ ישראל ובעולם. לאחר מכן למדתי בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. עבדתי בבנק לאומי המרכזי תל אביב ובערב השלמתי בית ספר לפקידות ברנר בתל אביב. עד לגיוסי. התגייסתי לצה"ל יום לאחר מלחמת ששת הימים שנגמרה ב-10.6.67. ב-11.6.67 ושירתתי שנה ושמונה חודשים. בצבא שירתתי בכלא 4 בצריפין במשטרה צבאית כפקידה ראשית.

תמונה 1
היה לי שירות נפלא תקופה מדהימה החיי. הכרתי את שוקי בזמן שירותי הצבאי 26.12.68 לימים בעלי. השתחררתי ב-9.2.69 ובשנת 8.9.70 התחתנתי עם שוקי חברי היקר ובעלי היום ואב ילדי. נולדו לנו תאומים בנים ארז ואלון  17.8.75 ובת שמה עדי שנולדה ב-16.6.83 לנו ארבעה נכדים: רותם, נטע, אליהב ומאורי.

אני ילידת 49 תקופת הצנע בישראל, תקופה קשה בארצנו, סבא קרול עבד בחריש בשדות, סבתא חיה הייתה עקרת בית, זמנים קשים למחייה, הלכנו לקניות בשוק המקומי בראשון לציון. הרבה לא יכולנו לקנות מבחינה כספית, אבל אמא תמיד דאגה להכין אוכל ממה שיש. על הפתיליה תמיד היו סירים מכוסים, ובסירים לא היה מאום, (כביכול הסירים מלאים באוכל,) בגלל המצב, כך גדלנו  בבית .עם מה שהיה לנו,  היו זמנים קשים אבל זרמנו עם מה שיש, הייתה לנו שמחת חיים, אהבת, משפחה, סבים, סבתות, בני דודים ודודות שחלקנו את הביקורים בינינו חגים, חגגנו עם מה שהיה ביכולתנו, היו זמנים קשים, השתדלנו להפיק את הטוב ביותר בחיינו.

הזוית האישית

חשוב מאוד להנחיל לדורות הבאים את המורשת האישית שלנו

מילון

אוניות עולים
קראת תום מלחמת העולם השניה ומיד לאחריה הושגו באירופה אשרות עליה לשארית הפליטה. עולים בעלי אישורי עליה הפליגו ארצה עם אוניות נוסעים שגויסו בזמן מלחמת העולם השניה ע"י הצבא הבריטי. האוניות גויסו ממדינות חבר העמים הבריטי ומדינות אחרות. רבים מן העולים הפליגו יחד עם יחידות הצבא הבריטי אשר סיימו את תפקידם במזרח התיכון והוחזרו לאירופה, או עם גייסות ששונעו בין נמלי הים התיכון. בין העולים הלאגליים הצליחו לעלות על אוניות הנוסעים גם מעפילים שהיו חסרי אישורי עליה ולאחר הגעתם ארצה מצאו דרך בעזרת הישוב הי

ציטוטים

”השתדלו להפיק את הטוב והמירב מכל דבר בחיים.“

הקשר הרב דורי